Hellin, Eloïse
[UCL]
Hiligsmann, Philippe
[UCL]
(dut)
Op 26 mei 2019 veranderde Vlaams Belang het Belgische politieke spel met wat de media de “bruine golf” zullen noemen. Deze masterscriptie heeft als bedoeling de redenen van dit succes onder de loep te nemen. Interessant zou dus zijn om na te gaan of het succes dat de Vlaamse partij kende bij de federale en gewestelijke/gemeenschappelijke verkiezingen gekoppeld kan worden aan de moderne communicatiestrategieën van Vlaams Belang op sociale media met de hypothese dat de partij haar communicatie zal aanpassen aan de verschillende sociale media die ze gebruikt en aan het doelpubliek van deze sociale media. Daarvoor zijn twee corpora aangelegd op basis van twee media, namelijk Instagram en Twitter. Deze gegevens zullen kwantitatief en kwalitatief onder de loep worden genomen. Daarvoor zal de theorie van kritische discoursanalyse worden gebruikt. De bedoeling van deze scriptie is dus om het succes van de Vlaamse extreemrechtse partij binnen de tijdgeest van 2019 te ontcijferen en te zien of dit succes gelinkt is aan de prominentie van sociale media in ons dagelijkse leven.
(eng)
On 26 may of 2019, Vlaams Belang changed the Belgian political landscape by causing the so-called “Brown wave”. This master dissertation aims to analyse the reasons behind the success of the far right party and to see if this unexpected rise could be related to the communication strategies that the party adopted on social media. The central hypothesis of this master dissertation is that the communication strategies developed by the political formation had an influence on the results they obtained at the 2019 elections. It is then expected that the party adapts its strategies to the medium it uses and to the target audience of this medium. To answer those questions, two corpora were established on the basis of two social media, namely Instagram and Twitter. Those corpora made it possible to carry out a quantitative and qualitative analyses of the data. In this regard, the theory of Critical Discourse Analysis will be used. The aim of this master dissertation is thus to decode the success of the far-right party and to state if this success can be linked to the prominence of social media in our daily life.


Référence bibliographique |
Hellin, Eloïse. De communicatiestrategieën van Vlaams Belang : een sleutel tot succes ? Corpusonderzoek naar de aanwezigheid van Vlaams Belang op Twitter en Instagram met betrekking tot de verkiezingen van 26 mei 2019. Faculté de philosophie, arts et lettres, Université catholique de Louvain, 2021. Prom. : Hiligsmann, Philippe. |
Permalien |
http://hdl.handle.net/2078.1/thesis:29549 |