Bocquet, Chloé
[UCL]
Hiligsmann, Philippe
[UCL]
Deze scriptie gaat over de al dan niet toepassing van progressieve assimilatie bij Franstalige leerders van het Nederlands die in het vijfde jaar op de middelbare school zitten. Progressieve assimilatie is een typisch Nederlands verschijnsel dat niet in het Frans bestaat. Daarom zorgt progressieve assimilatie voor veel problemen voor Franstaligen die het Nederlands leren. Bovendien zijn Franstaligen geneigd om regressief te assimileren of om helemaal niet te assimileren in plaats van progressief. Omdat de leerlingen uitspraaklessen op school niet krijgen, is het moeilijk voor hen om de assimilatieregels van het Nederlands toe te passen. In deze scriptie worden de producties van leerlingen uit het traditionele onderwijs vergeleken met de producties van leerlingen uit het immersieonderwijs. Daardoor hebben de leerlingen in de eerste instantie drie niveautoetsen (een dictee, een cloze-test en een woordenschattoets) afgelegd om hun algemene niveau Nederlands te evalueren en om te zien of er een verschil was in de resultaten tussen beide groepen leerlingen. In de tweede instantie werden tien leerlingen die de hoogste resultaten voor de drie niveautoetsen hadden, geselecteerd uit elke groep om aan de opnames deel te nemen. De leerlingen moesten zinnen herhalen die gevallen van progressieve assimilatie bevatten. De opnames van de leerlingen werden geanalyseerd en geclassificeerd in functie van het type assimilatie dat geproduceerd werd. De resultaten tussen de immersieleerlingen en de niet-immersieleerlingen werden vergeleken om te zien of er een al dan niet verschil was in de toepassing van progressieve assimilatie. Uit de resultaten blijkt dat er geen significant verschil is tussen de immersieleerlingen en de niet-immersieleerlingen. Beide groepen leerlingen maakten dezelfde types fouten en hadden moeite met de toepassing van progressieve assimilatie. Er is echter wel een verschil tussen de groepen leerlingen voor de drie niveautoetsen. Immersieleerlingen hebben hogere gemiddelden gehad voor de cloze-test en de woordenschattoets. Niet-immersieleerlingen hebben echter betere resultaten voor het dictee gehad. De bedoeling van deze studie was om het onderzoek van Baelen (2011) te repliceren. De gebruikte methodologie van deze studie is gebaseerd op die van het onderzoek van Baelen (2011). Daarom was het mogelijk om de resultaten van deze scriptie te vergelijken met die van het onderzoek van Baelen (2011).


Bibliographic reference |
Bocquet, Chloé. Progressieve assimilatie bij Franstalige leerders van het Nederlands. Faculté de philosophie, arts et lettres, Université catholique de Louvain, 2023. Prom. : Hiligsmann, Philippe. |
Permanent URL |
http://hdl.handle.net/2078.1/thesis:39735 |