Darchy-Koechlin, Brigitte
[Sciences Po]
Draelants, Hugues
[UCL]
This article aims to identify the dynamics that shape the interaction of national and foreign students in the French grandes e´coles (GE). It shows how contextual analysis and semi-directed interviews with students give different insights and understandings on the increasingly debated issue of the future and the survival of France’s idiosyncratic model of elite selection and training in a globalizing and competitive higher education context. The study reveals that, unlike their French peers, international students attending the GE have difficulty developing a sense of belonging to these institutions. This finding emphasizes the limits to the internationalization of French GE, especially in relation to their comparatively restrained visibility on the international stage, their traditional vocation to train the senior branches of the civil service (grands corps de l’Etat), and above all the French concours (competitive exam) system for selecting the nation’s elites. This cornerstone of the French republican ideal conveys a restrictive representation of merit and excellence that creates an established/outsider configuration between national and international students, respectively, that challenges the internationalization of these schools.
- Abraham Yves-Marie, Du souci scolaire au sérieux managérial, ou comment devenir un « HEC », 10.3917/rfs.481.0037
- Agulhon, C. and Xavier de Brito, A. (dir.) (2009) Les étudiants étrangers à Paris. Entre affiliation et repli. Paris: L’Harmattan.
- Allouch Annabelle, van Zanten Agnès, Formateurs ou "grands frères? ? : Les tuteurs des programmes d'ouverture sociale des Grandes Écoles et des classes préparatoires, 10.3917/es.021.0049
- Ballatore Magali, Erasmus et la mobilité des jeunes Européens, ISBN:9782130581260, 10.3917/puf.remic.2010.01
- Belhoste Bruno, L’examen : Une institution sociale, 10.4000/histoire-education.813
- Ben Rafaël, E. (2005) Intégration. In: M. Borlandi, R. Boudon, M. Cherkaoui and B. Valade (eds.) Dictionnaire de la pensée sociologique. Paris: Presses universitaires de France, pp. 363–367.
- Borjeson, M. and Broady, D. (2007) Les nouvelles stratégies des étudiants suédois sur le marché transnational de l’enseignement supérieur. In: A. Kouvouama, A. Gueye, A. Piriou, A.-C. Wagner (eds.) Figures croisées d’intellectuels. Trajectoires, modes d’action, productions. Paris: Karthala, pp. 387–398.
- Bourdieu, P. (1989) La Noblesse d′État. Grandes écoles et esprit de corps. Paris: Minuit.
- Buisson-Fenet Hélène, Landrier Séverine, Être ou pas ? Discrimination positive et révélation du rapport au savoir : Le cas d'une "prépa ZEP? de province, 10.3917/es.021.0067
- Coping with Minority Status : Responses to Exclusion and Inclusion, ISBN:9780511804465, 10.1017/cbo9780511804465
- Darchy-Koechlin, B. (2008) Internationalisation des formations. In: A. van Zanten (ed.) Dictionnaire de l’éducation. Paris: Presses universitaires de France, pp. 414–416.
- Draelants, H. and Darchy-Koechlin, B. (2009) Afficher ses titres de noblesse scolaire? Stratégies de présentation de soi des élèves nationaux et internationaux dans les grandes écoles françaises. Notes & Documents no. 5. Paris, France: Observatoire Sociologique du Changement, Sciences Po/CNRS.
- Draelants, H. and Darchy-Koechlin, B. (forthcoming) Flaunting one's academic pedigree? Organizational identification and self-presentation of students from elite French schools. British Journal of Sociology of Education 32 (1), in press.
- Elias, N. and Scotson, J.L. (1965) The Established and the Outsiders. A Sociological Enquiry into Community Problems. London: Sage Publication.
- Faguer Jean-Pierre, Les effets d'une "éducation totale" : Un collège jésuite, 1960, 10.3406/arss.1991.2967
- Goffman, E. (1961) Asylums: Essays on the Condition of the Social Situation of Mental Patients and Other Inmates. New York: Doubleday.
- Goffman, E. (1963) Stigma: Notes on the Management of Spoiled Identities. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
- Kumar Rajesh, Usunier Jean-Claude, Management Education in a Globalizing World : Lessons from the French Experience, 10.1177/1350507601323005
- Lamont Michèle, Bail Christopher A., Sur les frontières de la reconnaissance : Les catégories internes et externes de l’identité collective, 10.4000/remi.2489
- Lazuech Gilles, L'exception française : Le modèle des grandes écoles à l'épreuve de la mondialisation, ISBN:9782868473974, 10.4000/books.pur.23935
- Mael Fred, Ashforth Blake E., Alumni and their alma mater: A partial test of the reformulated model of organizational identification, 10.1002/job.4030130202
- Murphy-Lejeune, E. (2003) L’étudiant européen voyageur, un nouvel étranger. Paris: Didier.
- Oberti Marco, Sanselme Franck, Voisin Agathe, Ce que Sciences Po fait aux lycéens et à leurs parents : entre méritocratie et perception d'inégalités : Enquête dans quatre lycées de la Seine-Saint-Denis, 10.3917/arss.180.0101
- Pasquali Paul, Les déplacés de l'« ouverture sociale » : Sociologie d'une expérimentation scolaire, 10.3917/arss.183.0086
- Veltz, P. (2007) Faut-il sauver les grandes écoles? De la culture de la sélection à la culture de l’innovation. Paris: Presses de Sciences Po.
- Wright Mills, C. (1956) The Power Elite. New York: Oxford University Press.
See also |
|
[adre:541822] |
Bibliographic reference |
Darchy-Koechlin, Brigitte ; Draelants, Hugues. To belong or not to belong? : The French model of elite selection and the integration of international students. In: French Politics : a journal of contemporary and comparative French politics, policy and society, Vol. 8, no. 4, p. 429-446 (2010) |
Permanent URL |
http://hdl.handle.net/2078.1/74951 |