User menu

Error message

  • Notice: Trying to get property of non-object in DialPrObject->__construct() (line 174 of /usr/share/php/dial/dial-pr.php).
  • Notice: Trying to get property of non-object in DialPrObject->__construct() (line 175 of /usr/share/php/dial/dial-pr.php).

To belong or not to belong? : The French model of elite selection and the integration of international students

Bibliographic reference Darchy-Koechlin, Brigitte ; Draelants, Hugues. To belong or not to belong? : The French model of elite selection and the integration of international students. In: French Politics : a journal of contemporary and comparative French politics, policy and society, Vol. 8, no. 4, p. 429-446 (2010)
Permanent URL http://hdl.handle.net/2078.1/74951
  1. Abraham Yves-Marie, Du souci scolaire au sérieux managérial, ou comment devenir un « HEC », 10.3917/rfs.481.0037
  2. Agulhon, C. and Xavier de Brito, A. (dir.) (2009) Les étudiants étrangers à Paris. Entre affiliation et repli. Paris: L’Harmattan.
  3. Allouch Annabelle, van Zanten Agnès, Formateurs ou "grands frères? ? : Les tuteurs des programmes d'ouverture sociale des Grandes Écoles et des classes préparatoires, 10.3917/es.021.0049
  4. Ballatore Magali, Erasmus et la mobilité des jeunes Européens, ISBN:9782130581260, 10.3917/puf.remic.2010.01
  5. Belhoste Bruno, L’examen : Une institution sociale, 10.4000/histoire-education.813
  6. Ben Rafaël, E. (2005) Intégration. In: M. Borlandi, R. Boudon, M. Cherkaoui and B. Valade (eds.) Dictionnaire de la pensée sociologique. Paris: Presses universitaires de France, pp. 363–367.
  7. Borjeson, M. and Broady, D. (2007) Les nouvelles stratégies des étudiants suédois sur le marché transnational de l’enseignement supérieur. In: A. Kouvouama, A. Gueye, A. Piriou, A.-C. Wagner (eds.) Figures croisées d’intellectuels. Trajectoires, modes d’action, productions. Paris: Karthala, pp. 387–398.
  8. Bourdieu, P. (1989) La Noblesse d′État. Grandes écoles et esprit de corps. Paris: Minuit.
  9. Buisson-Fenet Hélène, Landrier Séverine, Être ou pas ? Discrimination positive et révélation du rapport au savoir : Le cas d'une "prépa ZEP? de province, 10.3917/es.021.0067
  10. Coping with Minority Status : Responses to Exclusion and Inclusion, ISBN:9780511804465, 10.1017/cbo9780511804465
  11. Darchy-Koechlin, B. (2008) Internationalisation des formations. In: A. van Zanten (ed.) Dictionnaire de l’éducation. Paris: Presses universitaires de France, pp. 414–416.
  12. Draelants, H. and Darchy-Koechlin, B. (2009) Afficher ses titres de noblesse scolaire? Stratégies de présentation de soi des élèves nationaux et internationaux dans les grandes écoles françaises. Notes & Documents no. 5. Paris, France: Observatoire Sociologique du Changement, Sciences Po/CNRS.
  13. Draelants, H. and Darchy-Koechlin, B. (forthcoming) Flaunting one's academic pedigree? Organizational identification and self-presentation of students from elite French schools. British Journal of Sociology of Education 32 (1), in press.
  14. Elias, N. and Scotson, J.L. (1965) The Established and the Outsiders. A Sociological Enquiry into Community Problems. London: Sage Publication.
  15. Faguer Jean-Pierre, Les effets d'une "éducation totale" : Un collège jésuite, 1960, 10.3406/arss.1991.2967
  16. Goffman, E. (1961) Asylums: Essays on the Condition of the Social Situation of Mental Patients and Other Inmates. New York: Doubleday.
  17. Goffman, E. (1963) Stigma: Notes on the Management of Spoiled Identities. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
  18. Kumar Rajesh, Usunier Jean-Claude, Management Education in a Globalizing World : Lessons from the French Experience, 10.1177/1350507601323005
  19. Lamont Michèle, Bail Christopher A., Sur les frontières de la reconnaissance : Les catégories internes et externes de l’identité collective, 10.4000/remi.2489
  20. Lazuech Gilles, L'exception française : Le modèle des grandes écoles à l'épreuve de la mondialisation, ISBN:9782868473974, 10.4000/books.pur.23935
  21. Mael Fred, Ashforth Blake E., Alumni and their alma mater: A partial test of the reformulated model of organizational identification, 10.1002/job.4030130202
  22. Murphy-Lejeune, E. (2003) L’étudiant européen voyageur, un nouvel étranger. Paris: Didier.
  23. Oberti Marco, Sanselme Franck, Voisin Agathe, Ce que Sciences Po fait aux lycéens et à leurs parents : entre méritocratie et perception d'inégalités : Enquête dans quatre lycées de la Seine-Saint-Denis, 10.3917/arss.180.0101
  24. Pasquali Paul, Les déplacés de l'« ouverture sociale » : Sociologie d'une expérimentation scolaire, 10.3917/arss.183.0086
  25. Veltz, P. (2007) Faut-il sauver les grandes écoles? De la culture de la sélection à la culture de l’innovation. Paris: Presses de Sciences Po.
  26. Wright Mills, C. (1956) The Power Elite. New York: Oxford University Press.