Deprit, Agnès
[UCL]
The literature has done little to study what future teachers do when they plan their lessons or how this skill develops during initial teacher education. This thesis aims to understand how planning competence develops in future primary teachers during their three years of training. The research is longitudinal, and qualitative. It is based on an original data collection device - the API device - which uses photos collected by the participants themselves to illustrate everything they do when preparing a lesson. The doctoral study makes three contributions to the research: a theoretical contribution derived from the scientific literature (the modelling of planning competence), a methodological contribution (the API approach) and an empirical contribution (the identification of four planning profiles guided by an internal impulse and the hypothesis of a theoretical articulation of bases within which the singular developments of the planning competence take shape).
(fre)
La littérature a peu étudié ce que font les futurs enseignants quand ils planifient leurs leçons ni comment cette compétence se développe en formation initiale. C’est pourquoi cette thèse vise à comprendre comment se développe la compétence à planifier chez les futurs instituteurs primaires au cours de leur cursus de formation. La recherche est qualitative et longitudinale. Elle a, en son cœur, utilisé un dispositif original de récolte de données – le dispositif API – qui se base sur des photos récoltées par les participants eux-mêmes pour illustrer tout ce qu’ils font quand ils préparent une leçon. L’étude doctorale apporte trois contributions à la recherche : une contribution théorique découlant des écrits scientifiques (une modélisation de la compétence à planifier), une contribution méthodologique (le dispositif API) et une contribution empirique (la mise au jour de quatre profils planificateurs guidés par un impulseur et l’hypothèse d’une articulation théorique de socles au sein de laquelle viendraient se dessiner les développements singuliers de la compétence à planifier).


Bibliographic reference |
Deprit, Agnès. Le développement de la compétence à planifier chez le futur instituteur primaire. Prom. : Van Nieuwenhoven, Catherine |
Permanent URL |
http://hdl.handle.net/2078.1/284069 |