Fogno Chedjou, Irenee
[UCL]
Travel, in its many forms, is an important and representative activity in human history, and one that has been the subject of numerous studies. The reasons for travel are many and varied. People travel for leisure, discovery and exploration, the desire to learn about other cultures and to use their personal time to build relationships. Travel also offers the possibility of a painful or joyful experience in search of the unknown or a quest for identity. The present research, which tackles the problem of the perception of the Other/Elsewhere in Alberto Moravia’s travelogues, also looks at the question of travel and its motivations in order to better identify the types of travel undertaken by the Italian travel writer: religious tourism, cultural tourism, humanitarian travel, etc. We also address the question of the representation of space and otherness/diversity in the East and Africa, and intend to analyse narrative and discursive strategies in the travelogues. The main corpus of our study consists of the accounts of the various trips made by Moravia abroad between 1930 and 1990. The choice of the hodeporic production of Moravia is not fortuitous because it is a set of texts where the topics of travel, cultural contact, otherness and related issues find fertile ground. The world is the place where the gaze of the writer-traveller is gradually refined and the travelogue is the expression of his perception of the world which evolves over time and varies according to reality. To understand our themes and account for their small units of meaning, we have recourse to imagology and semiotics, because occurrences related to the themes of travel, otherness and elsewhere are present in travelogues in the form of sensory perceptions. These are mainly visual and gustatory images. Imagology was useful for the analysis of the spaces of elsewhere through the study of the representations of the different countries visited. The theme of the relationship to Eastern and African otherness is developed thanks to the theoretical contribution of postcolonial studies, which made it possible to approach the texts from a different angle by offering new possibilities of interpretation. From a semiotic perspective, in analysing the narrative and discursive structures in travelogues, we draw on various theories and approaches to communication: Greimas’s model for the generative trajectory of meaning and Schulz von Thun’s theory of communication. The dimension of self-revelation theorised by Schulz von Thun — according to which the speaker reveals something of himself — has enabled us to show how, in discursive terms, by speaking of the other and of elsewhere, Moravia also reveals to his readers his thoughts, his vision of the world and the different aspects of his complex and ambiguous personality.
(fre)
Le voyage sous ses nombreuses formes est une activité importante et représentative de l’histoire humaine qui a fait l’objet de nombreuses études. Les raisons du voyage sont multiples et variées. L’homme voyage pour la détente, la découverte et l’exploration, le désir de connaître d’autres cultures et utiliser son temps personnel pour nouer des relations. Le voyage offre également la possibilité d’une expérience douloureuse ou joyeuse d’une recherche de l’inconnu ou d’une quête d’identité. Le présent travail de recherche qui affronte la problématique de la perception de l’Autre/Ailleurs dans les récits de voyage de Alberto Moravia, se penche également sur la question du voyage et ses différentes motivations afin de mieux identifier les types de voyage effectués par l’écrivain voyageur italien: tourisme religieux, culturel, voyage humanitaire, etc. Nous abordons également la question de la représentation de l’espace et de l’altérité/diversité orientale et africaine; et l’analyse des stratégies narratives et discursives dans les récits de voyage. Le corpus principal de notre étude est constitué des récits des différents voyages effectués par Moravia à l’étranger entre 1930 et 1990. Le choix de l’œuvre hodéporique de Moravia n’est pas un hasard, car il s’agit d’un ensemble de textes où le thème du voyage, du contact culturel, de l’altérité et des questions qui s’y rapportent trouvent un terreau fertile. Le monde est le lieu où le regard de l’écrivain-voyageur s’affine progressivement et le récit de voyage est l’expression de sa perception du monde qui évolue dans le temps et varie en fonction de la réalité. Pour appréhender nos thèmes et rendre compte de leurs petites unités de sens, nous avons eu recours à l’imagologie et à la sémiotique, car les occurrences liées aux thèmes du voyage, de l’altérité et de l’ailleurs sont présentes dans les récits de voyage sous forme de perceptions sensorielles. Il s’agit principalement d’images visuelles et gustatives. L’imagologie a permis d’analyser les espaces de l’ailleurs à travers l’étude des représentations des différents pays visités. Le thème de la relation à l’altérité orientale et africaine est développé grâce à l’apport théorique des études postcoloniales, qui permettent d’aborder les textes sous un angle différent en offrant de nouvelles pistes d’interprétation. Dans la perspective sémiotique, en ce qui concerne l’analyse des structures narratives et discursives dans les récits de voyage, nous nous inspirons de différentes théories et approches de la communication : le parcours génératif de la signification de Greimas et la théorie de la communication de Schulz von Thun. La dimension de la révélation de soi théorisée par Schulz von Thun — selon laquelle celui qui parle révèle quelque chose de lui-même — nous a permis de montrer comment, sur le plan discursif, en parlant de l’autre et de l’ailleurs, Moravia révèle aussi à ses lecteurs ses pensées, sa vision du monde et les différents aspects de sa personnalité complexe et ambiguë.


Bibliographic reference |
Fogno Chedjou, Irenee. Alberto Moravia : viaggi, motivazioni e rappresentazione dell’alterità orientale e africana nei suoi racconti di viaggio. Prom. : Maeder, Costantino |
Permanent URL |
http://hdl.handle.net/2078.1/279276 |