Meunier, Nicolas
[UCL]
The question of origins in ancient times does not only concern peoples: the "clans" (or gentes) were too, to a degree that appears underestimated by modern research. Many, indeed, are the great Roman families of the classical period who had a Latin or Italic (Sabine, Etruscan, Campanian...) origin of which they were perfectly conscious and which they even claimed sometimes (in particular on the coins). In the most ancient times, characterized by an important mobility (in particular that of the elites) and by a geopolitical context where the hold of the Roman State on Latium and Italy was only in the course of formation, the identity definition of the gentes, and in particular the city to which they belonged (if there was only one), was much more complex than our sources (very late for the most part) allow us to believe at first reading. A re-reading of these sources, in the light of recent research on the archaic societies of central Italy, is necessary. The present paper will discuss the construction of the identity of several important gentes of the 6th-4th centuries BC (Claudii, Quinctii, Manlii, Aemilii essentially), highlighting their multiple identities (the "double fatherland", duae patriae, which Cicero echoes), but also taking more into account the federal context of Latium prior to 340 BC, and attempting to clarify the process of a posteriori "Romanization" of the history of the ancestors of these clans.
(fre)
La question des origines à l’époque antique ne concerne pas que les peuples : les « clans » (ou gentes) l’étaient également, à un degré qui apparaît sous-estimé par la recherche moderne. Nombreuses, en effet, sont les grandes familles romaines de l’époque classique qui ont une origine latine ou italique (sabine, étrusque, campanienne…) dont elles étaient parfaitement conscientes et qu’elles revendiquaient même parfois (notamment sur les monnaies). Aux époques les plus anciennes, caractérisées par une mobilité importante (en particulier celle des élites) et par une situation géopolitique où l’emprise de l’État romain sur le Latium et l’Italie est seulement en cours de formation, la définition identitaire des gentes, et notamment leur cité d’appartenance (si tant est qu’il n’y en avait qu’une seule), était bien plus complexe que ce que nos sources (très tardives pour la plupart) laissent apparaître. Une relecture de celles-ci, au prisme des recherches récentes sur les sociétés archaïques de l’Italie centrale, s’impose. Le présent papier envisage ainsi de discuter la construction identitaire de plusieurs gentes importantes des Vie-Ive s. av. J.-C. (Claudii, Quinctii, Manlii, Aemilii essentiellement), en mettant en évidence leur identité multiple (la « double patrie », duae patriae, dont Cicéron se fait l’écho), en prenant davantage en compte le contexte fédéral du Latium antérieur à 340 av. J.-C., et en tentant de clarifier le processus de « romanisation » a posteriori de l’histoire des ancêtres de ces clans.


Bibliographic reference |
Meunier, Nicolas. Origo and duae patriae. The identity construction of the Roman gentes: a "romanization" of their origins?.Symposium Peregrinum. Origines gentium. The Origins of Greeks, Etruscans, Romans, and Others (Soriano nel Cimino, du 23/06/2023 au 26/06/2023). |
Permanent URL |
http://hdl.handle.net/2078/276396 |