Lurson, Benoît
[UCL]
(eng)
Thought to have been destroyed and lost during World War II but eventually rediscovered, the relief Berlin ÄM 14125 shows King Horemheb kneeling and censing. Although it was damaged during the war, an old photograph and an old squeeze of the relief make it possible to study it thoroughly.
Firstly, Horemheb’s face shows characteristics identical to those of Tutankhamun’s face also visible on a stela dated from Year 6 of his reign, which most probably attest to a first phase of the king’s official portrait. Secondly, a fragmentary p and the upper part of a column in the shape of a djed pillar having belonged to the kiosk in which was the divinity being censed, allow for identifying Ptah as this divinity and for proposing that the relief originates from Memphis. Thirdly, specific features of the scene sustain the view that it was originally ornamenting a lintel, perhaps that of a niche.
(fre)
Ayant été considéré comme détruit et perdu pendant la Seconde Guerre mondiale mais redécouvert en fin de compte, le relief Berlin ÄM 14125 représente le roi Horemheb agenouillé et brûlant l’encens. Une photographie et un estampage anciens du relief, bien qu’il ait été endommagé au cours de la guerre, permettent de l’étudier en détail.
Premièrement, le visage d’Horemheb présente des traits identiques à ceux du visage de Toutânkhamon, également visibles sur une stèle datant de l’an 6 de son règne, attestant ainsi fort probablement une première phase du portrait officiel du roi. Deuxièmement, un p fragmentaire et la partie supérieure d’une colonnette en forme de pilier-djed, ayant appartenu à la chapelle dans laquelle la divinité procédait à l’encensement, permettent d’identifier cette dernière comme étant Ptah et de proposer que le relief soit originaire de Memphis. Troisièmement, des caractéristiques spécifiques de la scène soutiennent l’hypothèse qu’elle décorait à l’origine un linteau, probablement celui d’une niche.
Bibliographic reference |
Lurson, Benoît. Perdu et retrouvé. Le relief d’Horemheb Berlin ÄM 14125. In: Abgadiyat. Journal of Ancient, Modern and Digital Scripts and Inscriptions, Vol. 16/1, p. 34-51 (2022) |
Permanent URL |
http://hdl.handle.net/2078.1/245097 |