User menu

A comprehensive competence-based approach in curriculum development:Experiences from African and European contexts

Bibliographic reference Parent, F. ; Baulana, Roger ; Kahombo, G. ; Coppieters, Y. ; Garant, Michèle ; et. al. A comprehensive competence-based approach in curriculum development:Experiences from African and European contexts. In: Health Educational Journal, Vol. 70, no. 3, p. 1-17 (2011)
Permanent URL http://hdl.handle.net/2078.1/80509
  1. Hongoro Charles, McPake Barbara, How to bridge the gap in human resources for health, 10.1016/s0140-6736(04)17229-2
  2. World Health Organization, Bridging the ‘Know–Do’ Gap, Meeting on Knowledge Translation in Global Health (2006)
  3. Parent F, Health Research Policy and Systems, 3 (2005)
  4. Seck A, Promotion & Education, 2, 81 (2003)
  5. Dussault Gilles, Dubois Carl-Ardy, Human resources for health policies: a critical component in health policies, 10.1186/1478-4491-1-1
  6. Parent Florence, Kahombo Gérard, Bapitani Josué, Garant Michèle, Coppieters Yves, Levêque Alain, Piette Danielle, A model for analysis, systemic planning and strategic synthesis for health science teaching in the Democratic Republic of the Congo: a vision for action, 10.1186/1478-4491-2-16
  7. Roegiers X, Une pédagogie de l’intégration : compétences et intégration des acquis dans l’enseignement (2000)
  8. Parent Florence, Ndiaye Masserigne, Coppieters Yves, Deme Salif, Sarr Omar, Lejeune Colette, Lemenu Dominique, De Ketele Jean-Marie, Utilisation originale de l’approche par compétences en supervision formative en Afrique subsaharienne, 10.1051/pmed:2007018
  9. Parent F., Lemenu D., Lejeune Claude, Komba D., Baulana R., Kahombo G., Coppieters Yves, Référentiel de compétences infirmières en RD du Congo dans le cadre du renforcement des ressources humaines en santé, 10.3917/spub.063.0459
  10. Jonnaert P, Compétences et socioconstructivisme, un cadre théorique (2002)
  11. World Health Organization, The Ottawa Charter for Health Promotion (1986)
  12. Green LW, Health Program Planning: An Educational and Ecological Approach (2005)
  13. Tardif J, L’évaluation des compétences. Documenter le parcours de développement (2006)
  14. Saint Onge M, Moi j’enseigne, mais eux apprennent-ils? (1996)
  15. Wertsch JV, Voices of the Mind. A sociocultural Approach to Mediated Action (1991)
  16. Jouquan Jean, Bail Philippe, A quoi s’engage-t-on en basculant du paradigme d’enseignement vers le paradigme d’apprentissage ?, 10.1051/pmed:2003006
  17. Nguyen Diem-Quyen, Blais Jean-Guy, Approche par objectifs ou approche par compétences ? Repères conceptuels et implications pour les activités d’enseignement, d’apprentissage et d’évaluation au cours de la formation clinique, 10.1051/pmed:2007026
  18. Vermersch P, L’entretien d’explication (1994)
  19. Criel B, Studies in Health Services Organisation & Policy, 3, 1 (1997)
  20. Charlier P, Elaborer une description de fonction et un profil de compétences. Séminaire de formation et de réflexion (2003)
  21. Parent F, Navigation model in an Integrated Competence-based Approach Framework. Taxonomy in an iCBA Framework (2008)
  22. Lafortune L, Pour guider la métacognition (2007)
  23. Fisher D, Research in Organizational Change and Development, 5, 143 (1991)
  24. Scallon G, L’évaluation des apprentissages dans une approche par compétences (2004)
  25. Miller G E, The assessment of clinical skills/competence/performance : , 10.1097/00001888-199009000-00045
  26. Rooke D, Organization Development Journal, 1, 11 (1998)
  27. Parent F, Revue Médicale de Bruxelles, 29, 33 (2008)