User menu

Flaunting One’s Academic Pedigree? : Self-Presentation of Students from Elite French Schools

Bibliographic reference Draelants, Hugues ; Darchy-Koechlin, Brigitte. Flaunting One’s Academic Pedigree? : Self-Presentation of Students from Elite French Schools. In: British Journal of Sociology of Education, Vol. 32, no. 1, p. 17-34 (2011)
Permanent URL http://hdl.handle.net/2078.1/74941
  1. Aebischer V., Le groupe en psychologie sociale (1990)
  2. Albouy Valérie, Wanecq Thomas, Les inégalités sociales d'accès aux grandes écoles suivi d'un commentaire de Louis-André Vallet, 10.3406/estat.2003.7351
  3. Atvesson Mats, Organization: From Substance to Image?, 10.1177/017084069001100303
  4. Ashforth Blake E., Kreiner Glen E., Fugate Mel, All in a Day's Work: Boundaries and Micro Role Transitions, 10.2307/259305
  5. Beaud Stéphane, Convert Bernard, « 30 % de boursiers » en grande école... et après ?, 10.3917/arss.183.0004
  6. Bellier I., Pouvoirs, 80, 43 (1997)
  7. Bourdieu Pierre, Avenir de classe et causalité du probable, 10.2307/3320261
  8. Bourdieu P., Questions de sociologie (1981)
  9. Bourdieu P., La noblesse d'état (1989)
  10. Bourdieu P., Les héritiers: Les étudiants et la culture (1964)
  11. Buisson-Fenet Hélène, Draelants Hugues, Réputation, mimétisme et concurrence : Ce que « l'ouverture sociale » fait aux grandes écoles, 10.3917/sopr.021.0067
  12. Chamboredon Hélène, Pavis Fabienne, Surdez Muriel, Willemez Laurent, S'imposer aux imposants. A propos de quelques obstacles rencontrés par des sociologues débutants dans la pratique et l'usage de l'entretien, 10.3406/genes.1994.1251
  13. Daloz Jean-Pascal, Between Majesty and Proximity: The enduring ambiguities of political representation in France, 10.1057/fp.2008.10
  14. Daloz Jean-Pascal, How political representatives earn legitimacy: a symbolic approach, 10.1111/j.1468-2451.2010.01715.x
  15. Darchy-Koechlin Brigitte, Draelants Hugues, ‘To belong or not to belong?’ The French model of elite selection and the integration of international students, 10.1057/fp.2010.22
  16. Desert Myriam, Croizet J.-C., Leyens J.-P., La menace du stéréotype : une interaction entre situation et identité, 10.3406/psy.2002.29606
  17. Dubar C., La socialisation (2002)
  18. Dutton Jane E., Dukerich Janet M., Harquail Celia V., Organizational Images and Member Identification, 10.2307/2393235
  19. Elsbach Kimberly D., Bhattacharya C. B., Defining Who You Are By What You're Not: Organizational Disidentification and The National Rifle Association, 10.1287/orsc.12.4.393.10638
  20. Euriat Michel, Thélot Claude, Thelot Claude, Le recrutement social de l'élite scolaire en France: Evolution des inégalités de 1950 à 1990, 10.2307/3322163
  21. Faguer Jean-Pierre, Les effets d'une "éducation totale" : Un collège jésuite, 1960, 10.3406/arss.1991.2967
  22. Ferro M., Le ressentiment dans l'histoire. Comprendre notre temps (2007)
  23. Fuller Jerry Bryan, Hester Kim, Barnett Tim, Frey Len, Relyea Clint, Beu Danielle, Perceived external prestige and internal respect: New insights into the organizational identification process, 10.1177/0018726706067148
  24. Goffman E., The presentation of self in everyday life (1959)
  25. Goffman E., Stigma: Notes on the management of spoiled identities (1963)
  26. Goldring M., Voie royale, voie républicaine (2000)
  27. Heinich Nathalie, Retour sur la notion d'élite, 10.3917/cis.117.0313
  28. Lamont Michèle, Bail Christopher A., Sur les frontières de la reconnaissance : Les catégories internes et externes de l’identité collective, 10.4000/remi.2489
  29. Leridon M., TNS SOFRES L'état de l'opinion 2006 (2006)
  30. Lieberman Seymour, The Effects of Changes in Roles on the Attitudes of Role Occupants, 10.1177/001872675600900401
  31. Lorenzi‐Cioldi F., La construction sociale de la personne (1999)
  32. Mael Fred, Ashforth Blake E., Alumni and their alma mater: A partial test of the reformulated model of organizational identification, 10.1002/job.4030130202
  33. Naudet J., Notes & Documents, 3, 1 (2007)
  34. Pasquali Paul, Les déplacés de l'« ouverture sociale » : Sociologie d'une expérimentation scolaire, 10.3917/arss.183.0086
  35. Pinçon Michel, Pinçon-Charlot Monique, Pratiques d'enquête dans l'aristocratie et la grande bourgeoisie : distance sociale et conditions spécifiques de l'entretien semi-directif, 10.3406/genes.1991.1050
  36. Simmel G., Secret et sociétés secrètes (1991)
  37. Suleiman E.N., Les élites en France. Grands corps et grandes écoles (1979)
  38. Trivelin B., Recherches Sociologiques, 34, 29 (2003)
  39. Van Zanten A., International handbook of the sociology of education (2009)
  40. Vienne Philippe, Au-delà du stigmate : la stigmatisation comme outil conceptuel critique des interactions et des jugements scolaires, 10.3917/es.013.0177
  41. Walford G., Researching the powerful in education (1994)