Dory, Valérie
[UCL]
(eng)
General practice is in the midst of significant battles for professional jurisdiction. In its effort to stake its claim, it has produced new definitions of its tasks and implemented specialised postgraduate curricula. We explored the results of this endeavour by examining the perceptions of the next generation of general practitioners (GPs). In order to frame our questions, we developed a conceptual model of self-assessment as a multilayered construct. We explored trainees’ professional self-concept to determine whether the professional identity of future GPs was in line with the profession’s new definitions. We investigated whether our postgraduate curriculum provided relevant role models. We examined levels of self-perceived competence and self-efficacy beliefs, hypothesising that low levels might hinder ability to practice independently. We studied the role of practical training in regards to the development of self-perceived competence. Finally, we looked at levels of usable knowledge as a key indicator of potential for independent practice, and at ability to self-assess knowledge accurately as an indicator of self-monitoring ability.
Our main findings were that general practice trainees were well socialised into the profession by the end of their postgraduate training. There were however tensions between their vision of ideal practice organisation and the practice models of their supervisors. Most trainees developed sufficient confidence in their ability to practice independently. Nevertheless a significant minority of trainees did not. Volume of practice was not found to be an important factor. Confidence and competence were not linked. Other potential factors are discussed including the role of supervision.
In its aim to train autonomous professionals, postgraduate training should not limit its focus on developing competence. Further studies and avenues for improving our postgraduate curriculum are discussed. Supervisor training may be a key piece in this complex puzzle.
(fre)
La délimitation du domaine professionnel de la médecine générale fait l’objet de conflits croissants. Afin d’asseoir ses revendications, la médecine générale s’est munie de nouvelles définitions et de programmes de formation spécialisée. Nous avons analysé les fruits de ces efforts à travers les perceptions des futurs médecins généralistes. Afin de mieux préciser nos questions de recherche, nous avons tout d’abord élaboré un cadre conceptuel abordant l’auto-évaluation comme une notion à quatre niveaux. Le concept de soi professionnel des assistants en médecine générale a été étudié afin d’en évaluer la convergence avec les nouvelles définitions de la médecine générale. Nous avons également cherché à savoir si notre formation postgraduée offrait des modèles de rôle pertinents. Nous avons étudié leur sentiment d’efficacité personnelle et leur sentiment de compétence, postulant que s’ils étaient faibles, cela pourrait réduire leur capacité à pratiquer de manière autonome. Le rôle de leur pratique de stage a été analysé. Enfin, la quantité de savoir utilisable dont disposent les assistants a été mesurée comme indicateur de leur capacité à pratiquer de manière autonome.
La socialisation des assistants en médecine générale paraît satisfaisante. Leur vision des modes idéaux d’organisation de la pratique sont toutefois en opposition aux modèles proposés par leurs maîtres de stage. La majorité des assistants atteignent des niveaux adéquats de confiance en leur capacité à pratiquer de manière autonome. Ce n’est toutefois pas le cas d’une minorité non négligeable d’individus. Cela ne semble pas être lié au volume de pratique. D’autres facteurs potentiels sont discutés, notamment le rôle de la supervision. Confiance et compétence ne sont pas liées.
Dans sa mission de formation de professionnels autonomes, le curriculum postgradué en médecine générale ne peut se cantonner au développement de compétences. Diverses voies de recherche et d’amélioration de notre curriculum sont discutées. La formation des maîtres de stage pourrait notamment en tenir compte.
Bibliographic reference |
Dory, Valérie. Self-assessment in general practice trainees : insights into the profession and its postgraduate training. Prom. : Degryse, Jean-Marie ; Vanpee, Dominique |
Permanent URL |
http://hdl.handle.net/2078.1/29004 |