Materne, Pierre-Yves
[UCL]
(eng)
This doctoral thesis presents a “hermeneutic of practical Christianity”, understood in terms of following Christ. The Christian is invited to live a dual-citizenship, towards God and the state, in a pluralistic society.
This call to be a disciple at the service of others is addressed in the works of Johann Baptist Metz (Catholic) and Stanley Hauerwas (Protestant). The encounter of the theologies of these two authors allows for several theses to be put forward:
1.Faith, before existing as doctrine, is first a praxis of following. To follow Christ involves a circular relationship of praxis, narrative, community and authority. To follow is a way of living that renders the Kingdom present in history. The believing person becomes Christian to the extent to which they combine the mystical aspect and the political aspect of faith. Faith is therefore appropriated – not in the sense of being equivalent to a privitization – but public – and not in the sense of being equivalent to politicization.
2.Community constitutes a kind of anchor in the life of discipleship. Ecclesiology therefore plays a determining role in relationships for believers. The theology of radical communitarianism, which regards the Church as an alternative polis, does not allow for the development of an ethic of the responsibility for all. To the contrary, this “political theology” presents a way towards an exclusive millenarianism. Political theology must express the person, the community and the society in terms of the coming of the Kingdom of God, mysteriously present in history.
3.A praxis of recognition is constitutive of the life of discipleship. It rests on the idea that we lack God in some way, and that others must be involved in the search for truth. Recognition does not entail a commitment to the same community ethos. On the contrary, it assumes the surpassing of difference towards a politeia that allows “authority” to even the most fallible. This praxis of recognition equally assumes participation in democratic life that is allied to a way of conversion (metanoia) and the translation of beliefs into the public sphere.
(fre)
La dissertation doctorale présente une « herméneutique pratique du christianisme » qui est pensée à partir de la « suite du Christ » (suivance). Le chrétien est invité à vivre une double citoyenneté (envers Dieu et envers la cité) dans une société plurielle. Cet appel à être disciple au service des autres traverse les œuvres de Johann Baptist Metz (théologien catholique) et Stanley Hauerwas (théologien protestant). La confrontation des théologies de ces deux auteurs doit permettre une mise en évidence de plusieurs thèses.
1. La foi, avant d’être une doctrine, est une praxis de suivance. Suivre le Christ implique un rapport circulaire entre la praxis, le récit, la communauté et l’autorité. La suivance est une manière de vivre qui rend le Royaume présent dans l’histoire. Le sujet croyant devient chrétien dans la mesure où il combine le côté mystique et le côté politique de la foi. La foi doit donc être appropriée – ce qui ne signifie pas privatisée – et publique – ce que ne veut pas dire politisée.
2. La communauté constitue le lieu d’ancrage de la vie de disciple. L’ecclésiologie joue donc un rôle déterminant dans le rapport au monde des croyants. La théologie du communautarisme radical, qui pense l’Église comme polis alternative, ne permet pas de développer une éthique de responsabilité pour tous. Au contraire, cette « politique théologique » alternative conduit à une forme de millénarisme exclusif. La théologie politique doit articuler le sujet, la communauté et la société en fonction de la venue du Royaume de Dieu, mystérieusement présent dans l’histoire.
3. Une praxis de la reconnaissance est constitutive de la vie de disciple. Elle repose sur l’idée que Dieu nous « manque » et que les autres doivent être associés à la recherche de la vérité. La reconnaissance n’est pas conditionnée à l’adhésion à un même éthos communautaire. Elle suppose au contraire un dépassement des particularismes vers une politeia qui accorde aux plus faibles une « autorité ». Cette praxis de reconnaissance suppose également une participation à la vie démocratique qui allie de façon constructive la conversion (metanoia) et la traduction des convictions dans l’espace public.


Bibliographic reference |
Materne, Pierre-Yves. Vers une herméneutique pratique du christianisme : confrontation entre les théologies de J.B. Metz et S. Hauerwas. Prom. : Lesch , Walter |
Permanent URL |
http://hdl.handle.net/2078.1/28962 |