Buyle, Margot
[UCL]
This work investigates the mechanisms underlying numerical processing in deaf individuals. The focus is put on certain specific and general factors that influence different mathematical abilities. The first study of this thesis shows that the linguistic status of signed numbers gives them a specific brain representation. Two other studies suggest that verbal numerical tasks are more affected by deafness than non-verbal numerical tasks. A final study shows that deafness may decrease the involvement of order memory in arithmetic skills. A thorough discussion concludes the thesis by interpreting the new findings and suggesting future directions. Although deaf individuals present heterogeneous profiles, overall, early and full access to language seems crucial for a good understanding of the numerical system.
(fre)
Ce travail examine les mécanismes sous-tendant le développement numérique des personnes sourdes. L'accent est mis sur certains facteurs spécifiques et généraux qui influencent différentes capacités mathématiques. La première étude de ce travail montre que le statut linguistique des nombres signés leur confère une représentation cérébrale spécifique. Deux autres études suggèrent que les tâches numériques verbales sont davantage affectées par la surdité que les tâches numériques non-verbales. Une dernière étude démontre enfin que la surdité peut diminuer l’implication de la mémoire de l’ordre dans les compétences arithmétiques. Une discussion approfondie conclut la thèse en interprétant les nouveaux résultats et en suggérant des orientations futures. Bien que les individus sourds présentent des profils hétérogènes, dans l'ensemble, un accès précoce et complet au langage semble crucial à la bonne compréhension du système numérique.


Bibliographic reference |
Buyle, Margot. The influence of domain-specific and domain-general factors on the mathematical performances of deaf individuals. Prom. : Crollen, Virginie |
Permanent URL |
http://hdl.handle.net/2078.1/280763 |