Louis, Laetitia
[UCL]
Degrave, Pauline
[UCL]
Hiligsmann, Philippe
[UCL]
De laatste decennia neemt de internationalisering van het hoger onderwijs een hoge vlucht. Steeds meer universiteiten organiseren immers (delen van) opleidingen in een andere taal dan de voertaal van de universiteit. Meestal is die taal het Engels (zie Macaro e.a. 2018 voor een overzicht van English Medium Instruction), maar er bestaan ook programma's in andere talen, zoals in Franstalig België waar bepaalde opleidingen in het Nederlands georganiseerd worden. In de wetenschappelijke literatuur ontbreekt het bij ons weten echter aan een diepgaande analyse van het profiel van de instromende studenten van zulke opleidingen. In deze bijdrage gaan we dan ook in op het taalvaardigheidsprofiel en het socio-economisch profiel van studenten die voor een ééntalige dan wel meertalige opleiding kiezen. Met het oog hierop is bij bachelorstudenten rechten, politieke wetenschappen en economische wetenschappen van de UCLouvain en van de Université Saint-Louis-Brussel een online vragenlijst afgenomen. Bedoeling van de vragenlijst was het socio-economisch en taalkundig profiel van de studenten in kaart te brengen. Naast de vooropleiding (o.a. in het secundair onderwijs) is er onder andere gepeild naar de eventuele talige voorbereiding op de universitaire opleiding en de bereikte taalvaardigheid vóór de start van de bacheloropleiding. Verder is hen ook gevraagd om welke redenen ze voor de één- dan wel meertalige opleiding hebben gekozen. De resultaten van deze enquête kunnen duidelijk van pas komen voor universiteiten die meertalig onderwijs organiseren en voor instellingen die overwegen om meertalig onderwijs in te voeren. Referentie: Macaro, E., Curle, S., Pun, J., An, J., & Dearden, J. (2018). A Systematic Review of English Medium Instruction in Higher Education. Language Teaching, 51(1), 36-76.
Bibliographic reference |
Louis, Laetitia ; Degrave, Pauline ; Hiligsmann, Philippe. Het profiel van instromende studenten één- / meertalig onderwijs.NACV - Van instroom tot uitstroom: academische communicatieve competenties doorheen het hoger onderwijs (Leuven, 10/02/2023). |
Permanent URL |
http://hdl.handle.net/2078.1/273948 |