Philippe Gay
[HEP Vaud]
Hanin, Vanessa
[UCL]
Nicolas Bressoud
[HEP Valais]
Affective or social and emotional competencies play a major role in teaching and learning. However, these competencies are not stagnant: they are competencies that anyone can learn to develop—but not just in any manner! It is in this perspective that developing social and emotional competencies becomes a major subject in teachers’ professional training and educational arsenal. For more than 50 years, research has shown that teaching and learning is not just about cognitive processes. Knowledge from the affective sciences is gradually entering the field of education. It tends to indicate that emotions influence the motivational and cognitive processes (including attention, memorization, and reasoning) that inspire learning. Thus, teaching models gradually integrate the emotional dimension inherent in learning.
(fre)
Les habiletés affectives ou socioémotionnelles jouent un rôle majeur dans l’acte d’enseigner et celui d’apprendre. Or ces habiletés ne sont pas figées : elles constituent des compétences que chacun peut apprendre à développer… mais pas n’importe comment! C’est dans cette perspective que le développement des compétences sociales et émotionnelles devient un objet majeur de la formation professionnelle et de l’arsenal pédagogique des enseignants. bien-être professionnel? Si oui, lesquelles? Depuis déjà plus de 50 ans, les recherches montrent que l’enseignement et l’apprentissage ne sont pas qu’une affaire de processus cognitifs. Les connaissances issues des sciences affectives pénètrent en effet peu à peu le champ de l’éducation. Elles tendent à indiquer que les émotions influencent les processus motivationnels et cognitifs (dont l’attention, la mémorisation et le raisonnement) qui sous-tendent l’apprentissage. Ainsi, les modèles d’enseignement intègrent peu à peu la dimension émotionnelle inhérente à l’apprentissage.
Bibliographic reference |
Philippe Gay ; Hanin, Vanessa ; Nicolas Bressoud. The (not so) secret Life of Emotions at School: Identifying and Developing Social-Emotional Competencies as the Basis of Teaching-Learning Relationships. In: EngagED Learning, Vol. 2, no.2, p. 10-11 (2021) |
Permanent URL |
http://hdl.handle.net/2078.1/268614 |