Charry, Karine
[FUCAM]
(eng)
As greater concerns rise regarding obesity among children and the marketing's responsibility in this issue, a constructive move could be made by developing an effective promotion of healthy food behaviors. However, children evolving in an overcrowded advertising environment, it might take out-of-the-ordinary ways to succeed. Relying on qualitative researches, the literature on fear appeals (adults, health-related campaigns), and on children consumer socialization and their specific advertising persuasion mechanisms, ads that elicit negative affective reactions (fear, disgust, …) could be able to achieve this goal with greater efficiency than ‘classical' ads eliciting positive affective reactions. In order to investigate this issue, two experiments are planned and will be conducted on more than 300 kids in a French speaking country. Results are expected by late 2007.
(fre)
Alors que l'obésité chez les enfants interpelle de manière croissante et que la responsabilité du marketing dans cette problématique est de plus en plus montrée du doigt, des actions pourraient être envisagées au travers du développement de campagnes publicitaires efficaces. Cependant, les enfants évoluant dans un environnement médiatique surencombré, des techniques originales sont requises afin d'atteindre cet objectif. Reposant sur des recherches qualitatives, sur la littérature relative aux ‘appels à la peur' (utilisés auprès d'adultes, en santé publique) et sur la littérature propre à l'enfant consommateur (et ses mécanismes de traitement de la publicité), il est postulé que des annonces déclenchant des réactions affectives négatives (peur, exaspération, dégoût, …) pourraient se révéler plus efficaces que des annonces ‘classiques' (induisant des réactions affectives positives). Afin d'investiguer cette voie, 2 expérimentations seront conduites (plus de 300 enfants francophones).
Bibliographic reference |
Charry, Karine. Enfants et alimentation.Association Française de Marketing; Colloque Doctoral (Aix-les-Bains, France). |
Permanent URL |
http://hdl.handle.net/2078/21245 |