Bultez, Alain
[FUCAM]
Guerra, Fabienne
[FUCAM]
(eng)
Often marked as unefficient, the large distribution channels are sometimes declared as the cause of inflation, sometimes charged for grasping margin, wronging the small producers while burdening the household budgets (Bultez, 2005). This sector appears also as the leading school in the highest sense of the word, for proving the firm's competition and profitability match with their customer's satisfaction. We emphasize this trend by an econometric analysis of the strategies and results of the general food commercial chains operating in the Belgian market.
(fre)
Souvent pointée comme inefficiente, la grande distribution est tantôt dénoncée pour cause d'inflation, tantôt inculpée pour prise de marge, lésant les petits producteurs tout en grevant les budgets des ménages (Bultez, 2005). Ce secteur apparaît ainsi comme le cas d'école, par excellence, pour démontrer que compétitivité et rentabilité des firmes marchent de pair avec la satisfaction de leur clientèle. Nous nous y employons par une analyse économétrique des stratégies et résultats des chaînes du commerce d'alimentation générale opérant sur le marché belge.
Bibliographic reference |
Bultez, Alain ; Guerra, Fabienne. Différenciation par excellence: payante pour les firmes, satisfaisante pour leurs clients.. In: Revue Française de Gestion, Vol. 31, p. 27-58 (2005) |
Permanent URL |
http://hdl.handle.net/2078/21189 |