Mathilde Dumont
[Les Ursulines-Mons]
Hiligsmann, Philippe
[UCL]
Deze bijdrage kadert in het GOA-project ‘Assessing Content and Language Integrated Learning (CLIL) in French-speaking Belgium: Linguistic, cognitive and educational perspectives’ (Hiligsmann e.a., 2017). De laatste jaren heeft onderzoek uitgewezen dat CLIL-leerders een stuk taalvaardiger zijn dan niet-CLIL-leerders (zie o.a. Dalton-Puffer, 2011, Lasagabaster, 2008). In deze bijdrage staat woordvolgorde in het Nederlands van Franstalige (niet-)CLIL-leerders centraal: in welke mate hebben Franstalige (niet-)CLIL-leerders van het Nederlands de V2- en Veindregel onder de knie? Zijn er verder verschillen in termen van linguïstische complexiteit als de leerders vergeleken worden met moedertaalsprekers van het Nederlands? Onze hypothese luidt dat het grotere native taalaanbod bij CLIL ervoor zou kunnen zorgen dat de linguïstische competentie van CLIL-leerders meer op die van native speakers lijkt dan dat het geval is bij niet-CLIL-leerders. Voor dit onderzoek is gebruikgemaakt van de schrijfopdrachten van 100 CLIL-leerders en 100 niet-CLIL-leerders (gemiddelde leeftijd: 16,5 jaar). Als controlegroep fungeerden 56 Nederlandstaligen (gemiddelde leeftijd: 16,7 jaar). Tegen de verwachting in wijzen de resultaten erop dat de CLILleerders slechts in bepaalde opzichten meer nativelike schrijven dan de niet-CLIL-leerders. De linguïstische verschillen en overeenkomsten tussen de groepen leerders komen uitgebreid aan bod komen (in termen van over- en ondergebruik ten opzichte van de moedertaalsprekers). Referenties Dalton-Puffer, C. (2011). Content-and-language integrated learning: From practice to principles? In: Annual Review of applied linguistics, 31, 182- 204. Hiligsmann, P., Van Mensel, L., Galand, B., Mettewie, L., Meunier, F., Szmalec, A., & Simonis, M. (2017). Assessing Content and Language Integrated Learning (CLIL) in French-speaking Belgium: Linguistic, cognitive and educational perspectives. In: Les Cahiers de Recherche du Girsef, 17 (109), 1. Lasagabaster, D. (2008). Foreign language competence in content and language integrated learning. In: Open Applied Linguistics Journal, 1, 31- 42.


Bibliographic reference |
Mathilde Dumont ; Hiligsmann, Philippe. De V2- en V-eindregel bij (niet-)CLIL-leerders van het Nederlands.ANBF Onderzoeksmarkt (Roubaix, 07/12/2018). |
Permanent URL |
http://hdl.handle.net/2078.1/210119 |