Justine Desablens
Hiligsmann, Philippe
[UCL]
Mettewie, Laurence
[UNamur]
Content and Language Integrated Learning (CLIL), ook immersieonderwijs genoemd, bestaat in Franstalig België officieel sinds 1998 en is met ruim 30.000 leerlingen een steeds populairdere onderwijsvorm. Ondertussen zitten de eerste generaties CLIL’ers in het hoger onderwijs of zijn ze reeds actief op de arbeidsmarkt. Terwijl onderzoek zich al te vaak richt op de (talige) uitkomsten van CLIL, wordt nauwelijks onderzocht hoe leerlingen dit type onderwijs ervaren noch wat de langetermijneffecten ervan zijn op hun studie en/of carrière. Daarom ligt in deze bijdrage de focus op de perceptie van oud-leerlingen uit Wallonië en Brussel. Aan de hand van een online enquête analyseren we (a) hoe oud-CLIL’ers (n=223) op hun CLIL-traject terugblikken en welke plus- en pijnpunten ze identificeren en (b) welke impact CLIL op hun studiekeuze, studieverloop, dagelijks leven en carrière heeft. Uit de resultaten blijkt alvast dat oud-leerlingen de CLIL-methode enthousiast aanprijzen, onder andere omwille van hun gevoel over een goede taalbeheersing te beschikken. Spreekvaardigheid staat hier duidelijk voorop en verdient volgens hen nog meer en betere aandacht. Ze kaarten ook het belang aan van onder andere bevoegde en bekwame leerkrachten, een beter aanbod aan leermiddelen en betere talige ondersteuning bij inhoudsvakken. De analyses wijzen tevens op de meestal positieve impact van dit soort onderwijs op het huidige leven van oud-CLIL’ers. We gaan nader in op hun studierichting evenals op hoe en waarom CLIL vaak als een troef gezien wordt in het verloop van hun studie, hun dagelijkse leven of job. Ook bekijken we voor wie het weinig, geen of een negatieve impact heeft (gehad). Beide onderdelen van het project leiden vervolgens tot aanbevelingen om het CLIL-onderwijs te verbeteren.


Bibliographic reference |
Justine Desablens ; Hiligsmann, Philippe ; Mettewie, Laurence. Wat na CLIL-onderwijs? Oud-leerlingen blikken terug.ANBF Onderzoeksmarkt (Roubaix, 07/12/2018). |
Permanent URL |
http://hdl.handle.net/2078.1/210118 |