Anne-Sophie Christiaens
Hiligsmann, Philippe
[UCL]
Anne-Sophie Christiaens (Collège Sainte-Marie - Mouscron) & Philippe Hiligsmann (Université catholique de Louvain) Een verkennend actieonderzoek naar verzoeken in het Nederlands van Franstalige M.O.-leerlingen Het actieonderzoek dat ten grondslag ligt aan deze bijdrage bouwt voort op Leloup (2011) en Castel e.a. (2015). Op basis van die twee studies is namelijk een didactisch plan opgesteld om Franstalige NVT-leerders uit het middelbaar onderwijs bewust te maken van de specifieke taalkundige strategieën die gebruikt worden bij het produceren van verzoeken in het Nederlands. Een groep van 21 vijfdejaars M.O.-leerlingen kreeg ‘theorie’ over het formuleren van verzoeken. Daarna werden oefeningen gemaakt om het gebruik van de typische talige patronen bij het formuleren van verzoeken in de hand te werken. De resultaten van de pre- en posttests laten zien dat de specifieke les haar doel slechts gedeeltelijk bereikt heeft: net als bij Leloup (2011) en Castel e.a. (2015) bleven de leerlingen ook na de specifieke les een beroep doen op dezelfde hoofdstrategieën, o.a. vragen naar voorbereidende voorwaarden. Bij de interne markeringen werd een evolutie geconstateerd bij twee strategieën die ook in de moedertaal van de leerders voorkomen, nl. ‘zich verplaatsen in de tijd’ en ‘inbedding’. Modale partikels en diminutiefvormen daarentegen werden nog altijd ondergebruikt. Die tegenstrijdige resultaten zullen ons ertoe leiden om de didactische aanpak aan te passen. Tijdens de presentatie zal uitgebreid ingegaan worden op de resultaten van de casestudy en op de gevolgen voor de lesaanpak. Referenties Castel, Noémie, Philippe Hiligsmann & Anne Lore Leloup (2015), ‘Verzoeken in het Nederlands van Franstalige CLIL- en niet-CLILleerlingen: een verkennend onderzoek’. In: S. Lestrade, P. de Swart & L. Hogeweg (Red.), Addenda. Artikelen voor Ad Foolen, Radboud Universiteit: Nijmegen, p. 49-68. Leloup, Anne Lore (2011), Ik heb een kleine dienst je te vragen…: Verzoeken in de tussentaal van Franstalige NVT-leerders, proefschrift, Louvain-la-Neuve: UCLouvain.


Bibliographic reference |
Anne-Sophie Christiaens ; Hiligsmann, Philippe. Een verkennend actieonderzoek naar verzoeken in het Nederlands van Franstalige M.O.-leerlingen.ANBF Onderzoeksmarkt (Roubaix, 07/12/2018). |
Permanent URL |
http://hdl.handle.net/2078.1/210117 |