Picardi, Emmanuel
[UCL]
By having recourse to La Bruyère’s Characters, this work aims at reassessing a question that has been let aside by scholarly studies dedicated to « the philosophy as a way of life ». This question deals with the new relation between speech and action which is believed to have occurred in the 16th-17th centuries in the West. Through different hypotheses, we have chosen to examine the role played by the Machiavellian type of speech, or the logic of the domination. Being at the same time a way to access knowledge, a mode of self-constitution and a relationship to politeia, this logic is the place where the Modern knowledge gradually falls within and also turns us away from an access to La Bruyère’s text that can release its potential of ethical reformation – its psychagogy. In order to gain access to this potential, we have in turns to distance ourselves from the discursive logic of domination and to renew with this other relation to language, to oneself and to politeia that this logic constantly brings into disrepute, in other words to this Socrastic relation to be found in the philosophical production of the Antiquity to which the Characters refer to.
(fre)
À l’appui des Caractères de la Bruyère, j’ouvre à nouveau une question laissée en suspens par les études qui ont été menées autour de « la philosophie comme manière de vivre ». Cette question concerne la nouvelle relation entre la parole et l’action qui se serait établie à partir des XVIe et XVIIe siècles en Occident (M. de Certeau, P. Hadot, M. Foucault, P. Manent). Au travers des différentes hypothèses proposées, j’ai choisi d’étudier le rôle qu’y a joué la parole de type machiavélien ou la « logique de la domination ». À la fois mode d’accès à la connaissance, mode de constitution de soi et rapport à la politeia, cette logique nous détourne d’un accès au texte de la Bruyère pouvant libérer tout son potentiel de réformation éthique – sa psychagogie. Pour accéder à ce potentiel, il a été nécessaire de prendre distance avec la logique de la domination, de renouer avec cet autre rapport au langage que celle-ci n’a cessé par ailleurs de discréditer, à savoir le rapport au langage d’origine socratique, et, enfin d’ouvrir à une réévaluation objective des postulats anthropologiques qui innervent la pensée politique et sociologique moderne, et qui configurent le foyer de notre expérience politique actuelle.
Bibliographic reference |
Picardi, Emmanuel. La philosophie comme manière de vivre ou les impasses de la domination : sur une lecture des Caractères de la Bruyère. Prom. : Guiderdoni, Agnès ; Gros, Frédéric |
Permanent URL |
http://hdl.handle.net/2078.1/183820 |