Van Elverdinghe, Emmanuel
[UCL]
Personal notes left in books by their makers and users, colophons are an invaluable source of information about the history of manuscripts. In Armenian just like in other languages, these texts are distinguished by the use of stereotyped patterns, recurring from one colophon to another. The purpose of this research is to study such formulae across a large number of manuscripts in order to answer several questions regarding the means and conditions of making and diffusing manuscripts in Mediaeval and Early Modern Armenia. To achieve this goal, this dissertation, focused on the Armenian formula “from a good and choice exemplar” and its many variations, puts forward a methodology for a philological and historical analysis of colophon formulae. The use of this pattern in context informs us about the copyists’ outlook upon both their own production and the models they put to use. Moreover, analysing the repetition and variation of the formula makes it possible to delineate the copying activity of certain copying centres and to pinpoint individuals playing a crucial role in the diffusion of a given text. Thereafter, the circulation of manuscripts is assessed, as well as the human and material ties that it entails between different communities. The philological study of colophons also sheds light on the literary merits of these texts. Notably, some colophons reveal genuine “formularies”, which may be considered proper literary works open to re-actualization in each new manuscript. As a whole, the results achieved in this dissertation demonstrate the necessity of integrating a study of colophons into a global approach to the manuscript, as well as the importance of individual itineraries and interpersonal relationships in the dynamics of creation and circulation of ancient books.
(fre)
Notes personnelles laissées dans les livres par leurs créateurs et leurs utilisateurs, les colophons sont une source inestimable d’information sur l’histoire des manuscrits. En arménien comme dans d’autres langues, ces textes se distinguent par l’emploi de tournures stéréotypées, récurrentes d’un colophon à l’autre. L’objectif de cette recherche est d’étudier ces formules à travers un grand nombre de manuscrits afin de répondre à plusieurs questions concernant les modalités de création et de diffusion des manuscrits en Arménie médiévale et prémoderne. Pour ce faire, cette thèse, focalisée sur la formule arménienne « d’après un exemplaire bon et de choix » et ses nombreuses variantes, propose une méthodologie pour l’étude philologico-historique des formules de colophons. L’emploi de cette tournure en contexte nous renseigne sur le regard que les copistes de manuscrits portaient à la fois sur leur propre production et sur les modèles qui étaient recopiés. Par ailleurs, en analysant la répétition et la variation de la formule, il est possible de préciser l’activité de certains centres de copie et épingler des personnalités cruciales dans la diffusion d’un texte donné puis, à partir de là, d’évaluer la circulation des manuscrits et les liens humains et matériels entre communautés que celle-ci suppose. L’étude philologique des colophons met encore en lumière les qualités proprement littéraires de ces textes : notamment, certains colophons révèlent de véritables « formulaires », œuvres littéraires à part entière, réactualisées de manuscrit en manuscrit. L’ensemble des résultats obtenus soulignent la nécessité d’intégrer l’étude des colophons à une approche globale du manuscrit, mais aussi l’importance des parcours individuels et des relations interpersonnelles dans les dynamiques de création et de circulation des livres anciens.


Bibliographic reference |
Van Elverdinghe, Emmanuel. Modèles et copies : étude d’une formule des colophons de manuscrits arméniens (VIIIᵉ – XVIIIᵉ siècles). Prom. : Coulie, Bernard |
Permanent URL |
http://hdl.handle.net/2078.1/183300 |