Malas, Tarek
Saczkowski, Richard
Sohmer, Benjamin
Ruel, Marc
Mesana, Thierry
de Kerchove, Laurent
[UCL]
El Khoury, Gebrine
[UCL]
Boodhwani, Munir
BACKGROUND: Aortic valve (AV) preservation and repair, although effective, is performed in a limited number of centres. Lack of wider application might be due to challenges in dissemination of tacit surgical knowledge. We examined the learning curve in 2 centres that initiated dedicated programs in AV repair. METHODS: Prospectively collected data on the first 100 (cohort A) and 150 consecutive patients (cohort B) who underwent AV repair surgery were analyzed. Safety end points included mortality, myocardial infarction or stroke, early AV repeat surgery, re-exploration for bleeding, or pacemaker implantation. Efficiency was assessed according to aortic crossclamp and cardiopulmonary bypass times. Efficacy parameters included residual aortic insufficiency or stenosis. Indices of case complexity included presence of severe aortic insufficiency, nontrileaflet AV, and associated cardiac procedures. Each cohort was divided into 3 equal tertiles (T1, T2, and T3). RESULTS: Early mortality was ≤ 1% in both cohorts. In cohort A, a total of 12 safety events occurred with a significant reduction in incidence over the tertiles (18%, 15%, and 3%, in T1, T2, and T3, respectively; P = 0.05). In cohort B, 20 safety events occurred in 18 patients with a trend toward reduction of incidence over tertiles (20%, 12%, and 8%, in T1, T2, and T3, respectively; P = 0.14). aortic crossclamp and cardiopulmonary bypass times decreased significantly after T2 in cohort A and T1 in cohort B (P < 0.01). Intraoperative procedural efficacy was similar across tertiles in both cohorts. CONCLUSIONS: Procedural safety and efficiency improves with experience whereas efficacy is consistent over time. AV repair is reproducible and appears to have a learning curve of approximately 40-60 cases.
(fre)
Introduction : La préservation et la réparation de la valve aortique (VA), bien qu'efficace, est réalisée dans un nombre limité de centres. Le manque d'application plus large pourrait être dû à des défis en matière de diffusion des connaissances tacites en chirurgie. Nous avons examiné la courbe d'apprentissage dans les deux centres qui ont initié des programmes dédiés à la réparation de la VA. Méthodes : Les données recueillies de façon prospective sur les 100 premiers patients qui ont subi une chirurgie de réparation de VA (cohorte A) et les 150 suivants (cohorte B) ont été analysées. Les points limites de sécurité incluent la mortalité, l’infarctus du myocarde ou l’accident vasculaire cérébral, la reprise précoce d’une chirurgie de la VA, le ré-examen pour saignement, ou l’implantation d'un stimulateur cardiaque. L'efficience a été évaluée en fonction du temps de clampage de l’aorte et la durée du pontage cardiopulmonaire. Les paramètres d’efficacité inclurent une insuffisance aortique résiduelle ou une sténose. Les indices de complexité des cas inclurent l’existence d'une insuffisance aortique sévère, d’une VA non trifoliée, et des procédures cardiaques associées. Chaque cohorte a été divisée en trois terciles égaux (T1, T2 et T3). Résultats : La mortalité précoce était ≤ 1 % dans les deux cohortes. Dans la cohorte A, un total de 12 événements touchant la sûreté ont eu lieu avec une réduction significative de l'incidence sur les terciles (18 %, 15 % et 3 %, pour T1, T2, et T3, respectivement, P = 0,05). Dans la cohorte B, 20 événements liés à la sûreté sont survenus chez 18 patients avec une tendance à la réduction de l'incidence à travers les terciles (20 %, 12 % et 8 %, en T1, T2 et T3, respectivement; P = 0,14). La durée du clampage aortique et le temps de circulation extracorporelle ont diminué de façon significative après le T2 pour la cohorte A et le T1 pour la cohorte B (P < 0,01). L’efficacité de la procédure per-opératoire était similaire entre les terciles pour les deux cohortes. Conclusions : La sécurité et l'efficience des procédures s’améliorent avec l'expérience alors que l'efficacité est constante dans le temps. La restauration de la VA est reproductible et semble correspondre à une courbe d'apprentissage d'environ 40-60 cas.
Bibliographic reference |
Malas, Tarek ; Saczkowski, Richard ; Sohmer, Benjamin ; Ruel, Marc ; Mesana, Thierry ; et. al. Is Aortic Valve Repair Reproducible? Analysis of the Learning Curve for Aortic Valve Repair. In: The Canadian journal of cardiology, Vol. 31, no. 12, p. 1497.e15-1497.e22 (2015) |
Permanent URL |
http://hdl.handle.net/2078.1/176059 |