Losseau, Nathalie
[UCL]
The question of form and meaning has always been a major concern of literature as an artistic practice. Whether it is regarded as a literary genre or as a discursive modality, the essay made its purpose of this question, putting the forms in tension up to their utmost limits and exploring the borders of meaning. The two contemporary Argentine authors (Ricardo Piglia and Rodrigo Fresán) discussed in this thesis massively resort to discursive modalities proper to the essay (what I call the "essayism") in a variety of texts, many of which are fictional. The essayism potentiates other text modalities involved, and in various forms: with Piglia, a poetic falsification exacerbates the tension between the true and the false, as a stimulation of the critical thinking; while in Fresán, deploying multiple possible worlds tends to release any kind of narrative tension to express new temporal paradigms belonging to the “contemporary” period . These authors are from two different generations (Piglia was born in 1941 and Fresán in 1963), marked by a significant rupture: the last Argentine dictatorship (1976-1983). One belongs to the generation of militancy, and the other to the generation of post-dictatorship. Fresán and his peers were not at the age of an adult involvement in the socio-political conflicts that preceded the takeover by the military junta in 1976. This thesis analyses how the generation gap affects the question of meaning and the tone of their attempts to answer it.
(fre)
La question des formes et du sens a toujours été une préoccupation majeure de la littérature comme pratique artistique. Qu’il soit considéré comme un genre ou comme une modalité discursive, l’essai fait de cette question sa raison d’être, en mettant les formes en tension jusqu’à leurs dernières limites et en explorant les zones frontalières du sens. Les deux auteurs argentins contemporains (Ricardo Piglia et Rodrigo Fresán) abordés dans cette thèse ont massivement recours aux modalités discursives propres à l’essai (ce que j’appellerai l’ « essayisme ») dans des textes très variés, dont beaucoup sont fictionnels. L’essayisme permet de potentialiser les autres modalités textuelles en présence, et ce sous diverses formes : chez Piglia, une poétique de la falsification exacerbe la tension entre le vrai et le faux, comme stimulant pour la réflexion critique ; tandis que chez Fresán, le déploiement de multiples mondes possibles tend au relâchement de toute forme de tension narrative pour rendre compte de nouveaux paradigmes temporels propres au temps « contemporain ». Ces auteurs sont issus de deux générations différentes (Piglia est né en 1941 et Fresán en 1963) marquées par une brèche importante : la dernière dictature argentine (1976-1983). L’un appartient à la génération de la militance, et l’autre à la génération de la post-dictature, qui n’avait pas l’âge d’une implication adulte dans les conflits sociopolitiques qui ont précédé la prise de pouvoir par la Junte militaire en 1976. Cette thèse analysera comment cet écart générationnel affecte la question du sens ainsi que le ton des tentatives de réponses qui y sont données.
Bibliographic reference |
Losseau, Nathalie. El ensayo como modalidad discursiva en las obras de Ricardo Piglia y de Rodrigo Fresán. Prom. : Fabry, Geneviève ; Castilleja, Diana |
Permanent URL |
http://hdl.handle.net/2078.1/166495 |