Devolder, Maud N.
[UCL]
Social Components and Interactions in Neopalatial Crete (1700-1450 BC). Investigation of the archaeological data The thesis offers a new evaluation of an incriminated society. Based on the available archaeological data, a case is made for an invasion of the social sphere by an ideology which will lead to the homogenisation of Crete's societies. This phenomenon appears to constitute one of the main trends of the Neopalatial period. Given the scale of this subject, this research focuses on the identification of agents who, within Neopalatial society, embody social order of which the characteristics suggest it is in turmoil. The study uses a three-pronged approach, each angle treating consecutive topics: The Negotiation of the Past, The Constructed Form and The Instrumentalisation of Religious Practices. The first angle presents an analysis of Neopalatial funerary customs "of which the discretion during this period suggests a shift within the arena of social negotiation", and of the cults of ancestry and memorabilia. These particular aspects of material culture indicate the lack of a general instrumentalisation of the concepts of perspective and eternity during the Neopalatial period's social identity formation process. The second angle focuses on the exploitation of the built environment in three tiers. Firstly the perspective of the associated social units is considered. A second part analyses the labour investment required for architectural production. Once the extent of the social networks can be perceived, one realises that it is not formalised by architecture. A third tier, dealing with the metaphors of the built environment, refutes the existence of an identification process of social units with regard to their habitat. In brief, this part emphasises the relatively loose and informal character of social networks. A third topic attempts to elucidate on the shift within the social negotiation arena, underlined by the demonstrated discretion of funerary habits, by proposing a new framework. Neopalatial rites, placed inside the palatial sphere in a privileged manner, appear to be the product of an instrumentalisation of religious practices. Indeed, the latter, analysed from the perspective of ritual practices in the palaces, peak sanctuaries, structures and representations of a religious elite and the eminently ritual nature of prestige goods, tends to exceed other forms of social expression. Beyond the variability of forms and networks of social interaction, the thesis thus presents a case for the invasion of a society in full expansion by a phenomenon which transcends it and hence envisages establishment of a new social order.
Cette thèse offre une lecture nouvelle de la société incriminée. Elle met en évidence, sur la base des seules données archéologiques, l'envahissement du "champ social" par une idéologie qui va tendre à l'homogénéisation des sociétés crétoises. Ce phénomène semble constituer l'une des singularités de la période néopalatiale. Face à l'ampleur du sujet, la démarche de la recherche a visé à saisir les agents signifiants en présence dans la société néopalatiale, caractérisant l'ordre social, dont les traits suggèrent que celui-ci est alors en plein bouleversement. L'investigation est composée de trois parties centrales, qui envisagent les thèmes successifs de la Négociation du passé, de la Forme construite et de l'Instrumentalisation des pratiques religieuses. Le premier thème consiste en une analyse des coutumes funéraires néopalatiales "dont la discrétion à cette période suggère un déplacement de l'arène de la négociation sociale", du culte des ancêtres et des "objets de mémoire". Ces aspects de la culture matérielle témoignent de l'absence d'une instrumentalisation généralisée des concepts de perspective et de pérennité dans la construction d'une identité sociale au Néopalatial. Le deuxième thème vise à exploiter la forme construite tout d'abord sous l'angle des unités sociales qui y furent associées, et ensuite par le biais de l'investigation de la main-d'oeuvre impliquée dans la production architecturale. Si l'étroitesse des réseaux sociaux est perceptible, on constate que celle-ci n'est pas formalisée par l'architecture. Un troisième angle d'approche, celui des métaphores de la forme construite, infirme quant à lui la présence d'un processus d'identification des unités sociales à leur habitat. Ce deuxième thème met donc en évidence le caractère lâche et non pas strictement formalisé des réseaux sociaux. Le troisième thème offre une tentative de réponse au déplacement de l'arène de la négociation sociale souligné dans la mise en évidence de la discrétion des coutumes funéraires, en proposant un nouveau cadre à celle-ci. Les rites néopalatiaux, placés de manière privilégiée dans le giron palatial, apparaissent en effet alors comme le fruit d'une instrumentalisation des pratiques religieuses. En effet cette dernière, que l'on a investiguée sous l'angle des pratiques rituelles au sein des palais, sous l'angle des sanctuaires de sommets, mais aussi selon les structures et représentations d'une élite religieuse et le caractère éminemment rituel des biens de prestige en circulation, tend à dépasser d'autres formes d'expression sociale. Au-delà de la fluidité des formes et des réseaux d'interactions sociales, la thèse met donc en évidence l'envahissement d'une société en pleine expansion par un phénomène qui vient la transcender et vise ainsi à établir un ordre social nouveau.


Bibliographic reference |
Devolder, Maud N.. Composantes et interactions sociales en Crète néopalatiale (1700-1450 av. J.-C.) : investigation des données archéologiques. Prom. : Driessen, Jan |
Permanent URL |
http://hdl.handle.net/2078.1/149876 |