Sonneville, Jacques
[UCL]
!! TOME 1 Manquant !!
Alvorens we nagaan in hoeverre het contemplatief ideaal,
dat zoals we gezien hebben van Griekse oorsprong is, in de
christelijke openbaring kon worden geìntegreerd, en in ohristelijke
zin omgedùidj moeten vie eerst een overzicht geven van
hetgeen we totnogtoe bekomen hebben.
Men kan de contemplatie> zoals die bij S, Thomas werd opgevat
en uitgewerkt, en zoals die v6èr hem algemeen werd gedacht
en beleefdj kenmerken met de term "intellectualisme".
Zoals we reeds verschillènde malen aangetoond hebben, mag dit
intellectualisme alleszins niet gelijkgesteld worden met ra-.
tionalisme-. De contemplatie is geheel anders dan een redenering
en een rationele constructie. De waardering van de con
templatie berust immers op de overtuiging dat de mens in het
intuitief-inteliectueel inzicht in de werkelijkheid, en vooral
in de aanschouwing van God, zijn hoogste verwezenlijking
en diepste geluk vindt. Het intellect ishet hoogste in de
mens, ditgene'waardoor een onmiddelli'jk contact met het zijn
van de dingen, en vooral met de Laatste Oorzaak van alles,
raogelijk is
Bibliographic reference |
Sonneville, Jacques. De christelijke contemplatie in een veranderend mensbeeld (Vol. II). Prom. : Vergote, Albert |
Permanent URL |
http://hdl.handle.net/2078.1/148283 |