Aguemon, Dossa
[UCL]
Benin has embarked on a process of decentralization that was realized with the establishment of democratically elected Communal Councils in February 2003. The present thesis is focused on power transformations due to public decentralized actions in two municipalities of this country trough comparative analysis from the perspective of power based on the activation of political power resources, including dissuasive and specific resources. Starting from an approch which articulates decision and implementation and based on a sequencing of public policy following episodes, it is focused on actions appearing to have raised the most challenges of all the actions implemented in each research area since 2003. Resulting from a qualitative approach, this research shows that public action is accompanied by dependencies and interdependencies of horizontal and vertical types, relations essentially structured by the challenges of action. Horizontal dependencies and interdependencies led to vertical dependencies and interdependencies and vice versa. Besides, public action led to new social stratifications provides political power resources, contributes to the emergence of new actors and new rules and the democratization of municipal and sub-municipal space. Indeed, some of these changes are ad hoc in nature due to uncertainties about future episodes of public action and to the dynamic in dependencies and interdependencies relations between participants. But in some respects they upset the established order by the spirit of decentralization. The global approach of public policy analysis from the perspective of power appears fruitful. Surely, the stage of agenda setting has withstood the sequencing of public policy following episodes. But participants who intervened after this sequence appear in those considered to have influence the most the action, a difficult result to consider without the global approach. Similarly, the outcomes of the sequence to set the agenda were challenged or redesigned by some of those post-agenda episodes, some inter-episodes links that can only be sufficiently supported through the global approach. But these results cannot be generalized due especially to the entry by the challenge in choosing analyzed public actions.
(fre)
Le Bénin s’est engagé dans un processus de décentralisation qui s’est concrétisé avec la mise en place de Conseils Communaux démocratiquement élus en février 2003. La présente thèse procède à une analyse comparative des transformations de pouvoir associées à l’action publique décentralisée dans deux communes du Bénin à partir de la perspective du pouvoir basée sur l’activation des ressources, y compris les ressources spécifiques et dissuasives. Centrée sur les actions apparaissant comme celles ayant soulevé le plus de défis dans les contextes de recherche, elle repose sur une approche articulant décision et mise en œuvre et sur un séquençage de l’action publique suivant des épisodes. Fruit d’une démarche qualitative, cette recherche révèle que l’action publique s’accompagne de dépendances et d’interdépendances de types horizontales et verticales, relations essentiellement structurées par les défis d’action. Dépendances et interdépendances horizontales entraînent dépendances et interdépendances verticales et vice-versa. En outre, l’action publique conduit à de nouvelles stratifications sociales, fournit des ressources politiques de pouvoir, concoure à l’émergence de nouveaux acteurs et de nouvelles règles puis à la démocratisation de l’espace communal et infracommunal. Certes, certains de ces changements sont par nature ad hoc en raison des incertitudes sur les futurs épisodes d’action publique et des dynamiques de dépendances et d’interdépendances entre participants. Mais ils bousculent à certains égards l’ordre établi par l’esprit de la décentralisation. L’approche globale d’analyse des politiques publiques à partir de la perspective du pouvoir apparaît fructueuse. Certes, l’étape de la mise à l’agenda a résisté au séquençage de l’action publique suivant les épisodes. Mais des participants ayant intervenu après cette séquence figurent dans ceux considérés comme ayant le plus influencé l’action, un résultat difficile à envisager sans l’approche globale. De la même manière, des outcomes de la séquence de mise à l’agenda ont été remis en cause ou redessinés par ceux de certains épisodes post-agenda, des liens inter-épisodes qui ne peuvent être pris suffisamment en charge qu’à travers l’approche globale. Mais ces résultats ne peuvent être généralisés, notamment en raison de l’entrée par le défi dans le choix des actions publiques analysées.


Bibliographic reference |
Aguemon, Dossa. Décentralisation, action publique et pouvoir : cas de deux communes du Bénin . Prom. : Leloup, Fabienne ; Mongbo, Roch |
Permanent URL |
http://hdl.handle.net/2078.1/136803 |