Hounnou, Kokou Mensanh
[UCL]
(eng)
Since the impasse of Cartesian psychophysical dualism, attempted solutions related to the Mind-Body Problem have been having the tendency to close up into the materialistic physicalist approach that structures the method of natural science. If this scientific method seems to be rightful concerning the fact of the victory of the materialistic monism over its idealistic counterpart, similarly, the living, by its biological nature and its inwardness, does not correspond any more to the reductionism vision of the physical laws that determine the principle of sciences in the same way. Against this implicit metaphysics in the philosophy of mind, which tends to proceed to a spatial and material relief of mind, as it is emerging in the science, Hans Jonas in philosophy and Gerald M. Edelman in neurosciences direct against the stream and propose a naturalistic non-physicalist reading of living. Their approach defends not only a part of indeterminateness in the physical-chemical mental processes but also the free will which crystallizes the freedom in the heart of a living. Thus the mind appears as both a descriptive category of living and as a result of the self-organization of the matter. Admittedly, this connection between the neurosciences and the philosophy is singular and unique. Nevertheless, it allows to clarify the richness of the neurosciences contribution in the contemporary ethical debate and at the same occasion it inquires anew into the ethics of a living according to Jonas whose relevance is renewed immune to problems arising from its metaphysical foundation.
(fre)
Depuis l’impasse du dualisme psychophysique cartésien, les tentatives de solutions liées au Mind-body Problem ont la propension à s’enfermer dans l’approche matérialiste physicaliste qui structure la méthode des sciences de la nature. Si cette démarche des sciences paraît légitime du fait de la victoire du monisme matérialiste sur son pendant idéaliste, de la même façon, le vivant, par sa nature biologique et son intériorité, ne cadre pas non plus avec la vision réductionnisme des lois physiques déterministes qu’en donnent les sciences. Contre cette métaphysique implicite en philosophie de l’esprit, qui tend à procéder à une mise en relief spatiale et matérielle de l’esprit, comme cela se dessine dans les sciences, Hans Jonas en Philosophie et Gerald M. Edelman en Neurosciences naviguent à contre-courant et proposent une lecture naturaliste non physicaliste du vivant. Leur approche défend non seulement une part d’indétermination dans les processus physico-chimiques mentaux, mais aussi le libre-arbitre qui cristallise la liberté au cœur du vivant. L’esprit apparaît donc à la fois comme une catégorie descriptive du vivant et comme le fruit d’une auto-organisation de la matière. Certes, cette rencontre entre les Neurosciences et la Philosophie est singulière et inédite. Mais elle permet de mettre en lumière la richesse de l’apport des neurosciences dans le débat éthique contemporain et, par la même occasion, interroge à nouveaux frais l’éthique jonassienne du vivant, une éthique dont la pertinence est renouvelée à l’abri des problèmes suscités par son fondement métaphysique.


Bibliographic reference |
Hounnou, Kokou Mensanh. La philosophie de la vie de Hans Jonas à la rencontre du darwinisme neuronal de Gerald Edelman . Prom. : Frogneux , Nathalie |
Permanent URL |
http://hdl.handle.net/2078.1/112103 |