Hiligsmann, Philippe
[UCL]
Bulon, Amélie
[UCL]
Degrave, Pauline
[UCL]
Mathilde Dumont
Hendrikx, Isa
[UCL]
Simonis, Morgane
[UCL]
Onderzoek wijst uit dat CLIL-leerders meer moeilijkheden ondervinden bij productieve vaardigheden (schrijven en spreken) dan bij receptieve vaardigheden (lezen en luisteren) (zie o.a. Dalton-Puffer 2008). In deze presentatie vragen we ons af of deze bevindingen ook gelden voor enkele taalkundige kenmerken in het Nederlands van Franstalige CLIL- en niet-CLIL-leerders. De resultaten van een grootschalig onderzoek (zie Hiligsmann et al. 2017) laten zien dat het effect van CLIL op de vreemde taal naargelang het onderzochte taalkenmerk varieert. Er zal uitgebreid ingegaan worden op zowel fonetische/fonologische, syntactische als lexicale variabelen. Bij bepaalde aspecten blijkt de impact van CLIL een duidelijke invloed te hebben op het bereikte taalvaardigheidsniveau, bij andere is dat veel minder het geval en blijkt CLIL zelfs geen effect te hebben. Referenties Dalton-Puffer, C. (2008). Outcomes and processes in Content and Language Integrated Learning (CLIL): current research from Europe. In W. Delanoy & L. Volkmann (Eds.), Future Perspectives for English Language Teaching (pp. 139-157). Heidelberg: Carl Winter. Hiligsmann, Ph. e.a. (2017). ‘Assessing Content and Language Integrated Learning (CLIL) in French-speaking Belgium: Linguistic, cognitive and educational perspectives’. In: Les Cahiers de Recherche du Girsef, Vol. 17, no. 109, p. 1-25.
Référence bibliographique |
Hiligsmann, Philippe ; Bulon, Amélie ; Degrave, Pauline ; Mathilde Dumont ; Hendrikx, Isa ; et. al. Het Nederlands van Franstalige CLIL-leerders onder de taalkundige loep.CLIL Connect Conference (Vrije Universiteit Brussel, du 14/02/2019 au 15/02/2019). |
Permalien |
http://hdl.handle.net/2078.1/213662 |