Egas Reyes, Maria Verónica
[UCL]
(eng)
The issue of child labor, when viewed strictly from the perspective of the human rights discourse -that proposes the abolition of under age children work on behalf of the laws and the human dignity- shows a limited aspect of the problem: it is thought outside the real life context, and does not try to understand the social and the psychological environment of the child. Both are important, distrusting the simplistic position requiring the eradication of child labor by enacting laws, as well as setting a distance from the view which considers only the social and family aspects that may justify these practices.
In an attempt to reach a better understanding of the child labour issue in accordance with the local requirements, a project with an original approach was built with the collaboration of Ecuadorian and Belgian organizations: the creation of a specialised psychological workspace, with a psychoanalytical nature, in two socio-educational institutions. This workspace can’t just be limited to facilitate the educator’s work, but it tries to create a dynamic therapy for the children and their families. To achieve this challenge, using the action-research methodology, the collaboration of a team of professionals in different fields of social sciences was necessary (psychologists, academics, social workers, educators, advocates, among others). The project has created a partnership process between various agencies (universities, socio-educational institutions and private financial) that has been maintained throughout the duration of the research. The study has received from the different participants a cross-fertilization of an unsuspected richness, as the reader will discover.
(fre)
La fonction du travail des enfants et adolescents, lorsqu’elle est considérée strictement dans le cadre du discours des droits humains, celui de l’abolition pure et simple du travail au nom des lois et de la dignité humaine, revêt un aspect restrictif dans la mesure où la problématique est pensée en dehors du contexte de vie des personnes, et ne s’efforce pas de comprendre le cadre social et le psychisme de l’enfant. S’il faut se méfier de la position simpliste qui exige l’éradication du travail des enfants par la promulgation de lois, il faut tout autant prendre ses distances vis-à-vis de celle qui considère exclusivement les aspects socio-familiaux qui peuvent légitimer ces pratiques.
Pour tenter d’arriver à une meilleure compréhension de cette problématique et en accord avec une nécessité locale, un projet original a été construit, issu d’une collaboration entre l’Equateur et la Belgique : la création d’espaces de travail psychologique (de type psychanalytique), dans deux institutions socio-éducatives, en leur apportant un sens précis qui ne se réduise pas à la simple facilitation du travail des éducateurs mais qui crée une dynamique thérapeutique pour les enfants eux-mêmes et leurs familles. Réaliser ce défi, en utilisant la méthodologie de la recherche-action, a mobilisé divers professionnels du champ des sciences sociales (psychologues, académiques, travailleurs sociaux, éducateurs, intervenants, entre autres), et a engendré un processus de partenariat entre divers organismes (universités, institutions socio-éducatives et financières privées) qui s’est maintenu tout au long des années de recherche et a fécondé cette dernière étude d’apports croisés d’une richesse insoupçonnée, comme le lecteur pourra le découvrir.
Bibliographic reference |
Egas Reyes, Maria Verónica. Concevoir des espaces d'écoute clinique pour des enfants travailleurs et leur famille : une recherche-action dans des institutions éducatives d'éradication du travail des enfants en Équateur. Prom. : Brackelaire, Jean-Luc ; Frankard, Anne-Christine |
Permanent URL |
http://hdl.handle.net/2078.1/68585 |