Gérard, Marcel
[FUCAM]
(eng)
Due to the Bologna process, cross border Higher Education is expected to develop in the coming years, what casts a new light on the issue of its financing. This paper suggests transferring the costs of foreign students Higher Education from the State, which hosts the students to their State of usual residence, their State of origin. Therefore we propose that each State provides its usual residents with vouchers that they can use either at home or abroad to finance studies in Higher Education institutions recognized by the issuing State. Such a mechanism could avoid externalities and free riding, and increase the efficiency of the Higher Education financing process. On the other hand, by limiting the use of vouchers to recognized institutions, that system is an incentive to improve quality as well as to its labeling and certification. JEL : H41, H77, I20 Keywords : Higher Education across borders, Bologna process, vouchers.
(fre)
Suite au processus de Bologne, les études à l'étranger vont se développer, ce qui renouvelle la question de leur financement. Notre suggestion est de transférer cette charge, des pays hôtes des étudiants, aux pays de résidence habituelle de ceux-ci, leur pays d'origine. Pour cela, nous proposons que chaque Etat délivre à ses étudiants résidents habituels des chèques-études utilisables aussi bien à l'intérieur du pays qu'à l'étranger, dans des établissements d'enseignement supérieur agréés. Ce mécanisme éviterait des externalités et phénomènes de passager clandestin et accroîtrait l'efficacité du système de financement de l'enseignement supérieur. D'autre part, en limitant l'utilisation des chèques-études à des établissement agréés, ce système sanctionne positivement la qualité des formations et stimule le développement de procédures de certification de celle-ci. JEL : H41, H77, I20 Mots-clés : Enseignement supérieur transfrontalier, processus de Bologne, chèques-études.
Bibliographic reference |
Gérard, Marcel. Le financement des études supérieures transfrontalières.Entretiens de l'AFSE (Paris, France). |
Permanent URL |
http://hdl.handle.net/2078/18962 |