Clerx, Marie
[UCL]
In physical education, a continuous training of the teachers is expected, appreciated and judged as very efficient by the participants themselves, in regards to their needs (Clerx, 2014). The research studies the reinvestments in the workplace of the acquired training the teachers followed. An original income opening takes into consideration the specific sensitivity we all have in us, to better determinate their « sensitivity to ». By first playing the part of filter in what we picked up in the training, the « sensitivity to » works like a prism when the question of the reinvestment of the training in the workplace arises. The link between the two logical researches, one comprehensive and the other one the analysis of the activity, associates the discussions at the observations during the training and afterwards at the school environment. The research shows us that the sensitivities shape the teachers and influences their practical when they reinvest their training.
(fre)
En éducation physique, la formation continue des enseignants est attendue, appréciée et jugée efficace par ses participants, en lien avec leurs besoins (Clerx, 2014). Cette recherche étudie les réinvestissements des acquis de la formation effectués par les enseignants en situation de travail. Une voie d’entrée originale prend en considération les sensibilités propres à chacun, pour déterminer leur « sensibilité à ». Jouant d’abord le rôle de filtre dans ce qui est capté en formation, la « sensibilité à » agit ensuite comme un prisme lorsqu’il est question de réinvestir les acquis de la formation en situation de travail. L’articulation entre deux logiques de recherche, l’une compréhensive, l’autre d’analyse de l’activité, associe des entretiens à des observations, durant la formation puis sur le terrain scolaire. La recherche démontre que les sensibilités façonnent les enseignants et conditionnent leurs pratiques lorsqu’ils réinvestissent.
Bibliographic reference |
Clerx, Marie. La "sensibilité à" d'enseignants en éducation physique : le prisme du réinvestissement des acquis d'une formation continue en situation de travail. Prom. : Albarello, Luc ; Carlier, Ghislain |
Permanent URL |
http://hdl.handle.net/2078.1/177603 |