Dufays, Jean-Louis
[UCL]
Brunel, Magali
[Université de Grenoble]
L’article s’intéresse à deux axes de questionnement liés aux lieux et aux temps de la lecture : 1° le jeune lecteur mobilise-t-il ses compétences différemment quand il passe du cadre scolaire à un cadre moins contraint ? 2° comment évolue-t-il dans lesdites compétences à mesure qu’il avance en âge ? Poser ces questions nous a conduits à observer les modes de lecture distingués par Dufays (2010) dans des lieux (la classe et le centre aéré) et à des âges différents (avec des élèves âgés de 5 à 11 ans). De ces observations modestes résultent deux constats qui confortent et précisent des recherches antérieures : 1° si le lieu ne semble guère influencer les enfants de 5-6 ans, il exerce un fort impact sur les postures de lecture des enfants de 10-11 ans ; 2° entre 5 et 8 ans, l’évolution des modes de lecture est spectaculaire, les élèves diversifiant leur attitude face au texte et développant de nombreuses compétences, qui progresseront davantage encore en fin de cycle primaire. Les compétences de lecture s’acquerraient donc progressivement, évoluant d'une dimension intuitive vers une dimension de plus en plus consciente et approfondie.
(eng)
Modes of reading, collective space and age of the pupils The article is about two axes of questions connected to place and time of the reading: 1° does the young reader mobilize his skills differently when he is in a school environment or in a less forced frame ? 2° how does he evolve in this skills as he advances in age ? These questions led us to observe the modes of reading distinguished by Dufays (2010) in different places (the class and the children's outdoor activity center) and at different ages (with pupils from 5 to 11 years old). Of these modest observations result two reports, which consolidate and specify previous works : 1° The frame of the reading doesn't influence the 5-6-year-old children, but it exercises a strong impact on the postures of reading of the 10-11-year-old children ; 2° between 5 and 8 years, the evolution of the modes of reading is evident, the pupils diversify their attitude in front of text and develop many skills, which will still progress more at the end of primary cycle. Thus, the skills of reading progress gradually, evolving from an intuitive dimension towards a more and more conscious and thorough dimension. Keywords: reading, literature, skill, school course, age, out-of-school education.
Bibliographic reference |
Dufays, Jean-Louis ; Brunel, Magali. Modes de lecture, espace collectif et âge des élèves . In: Repères, Vol. 0, no.51, p. 17-33 (2015) |
Permanent URL |
http://hdl.handle.net/2078.1/170439 |