Beausaert, Simon
[UCL]
Sierens, Eline
Soenens, Bart
Dochy, F.
Psychologische controle door leerkrachten wordt gezien als een vorm van controle die op een indringende manier de gevoelens, doelen en gedachten van de leerlingen manipuleert. Hoewel de negatieve gevolgen van psychologische controle reeds zijn aangetoond, is er bijna geen onderzoek bekend naar de antecedenten ervan. Deze studie onderzocht daarom de relatie van perfectionisme bij leerkrachten met psychologische controle (N = 317). Perfectionisme werd geoperationaliseerd als een persoonlijkheidsvariabele waarbij het stellen van hoge standaarden centraal staat. Er werd een onderscheid gemaakt tussen een maladaptieve vorm van perfectionisme die gerelateerd is aan emotioneel en sociaal disfunctioneren en een meer adaptieve vorm die weinig tot geen negatieve gevolgen met zich meebrengt. In overeenstemming met onze hypotheses werd geen relatie aangetoond tussen adaptief perfectionisme en psychologische controle en werd een positieve relatie gevonden tussen maladaptief perfectionisme en psychologische controle. Daarnaast werd een positieve relatie gevonden tussen maladaptief perfectionisme en burnout en werd evidentie gevonden voor de partieel mediërende rol van burnout in de relatie tussen maladaptief perfectionisme en psychologische controle. Hierbij werd burnout geoperationaliseerd als een drie-dimensioneel psychologisch syndroom bestaande uit emotionele uitputting, depersonalisatie en persoonlijke competentie.
Bibliographic reference |
Beausaert, Simon ; Sierens, Eline ; Soenens, Bart ; Dochy, F.. Over de link tussen perfectionisme bij leerkrachten en psychologisch controlerend lesgeven: speelt burnout een mediërende rol? = On the link between perfectionism in teachers and psychological control in teaching: Does burnout play a mediating role? [in Dutch]. In: Pedagogische Studien : tijdschrift voor onderwijskunde en opvoedkunde, Vol. 86, no. 4, p. 281-295 (2009) |
Permanent URL |
http://hdl.handle.net/2078.1/141475 |