Minette, Sophie
[UCL]
(eng)
This study is built around some characteristics of fundamentalism, isolated after reviewing the legal, psychology and sociology literature, as well as the common use of the term "fundamentalism". So are mainly studied a tendency to moral entrepreneurship embodied in the believer's identification with beliefs that are at the heart of its identity and in moralizing of exo-groups, as well as a heightened emotivity.
Taking as its starting point the various reactions that can be observed within a democratic society towards intense - even radical - forms of religiosity, the purpose of the research is various forms of moral crusade (or enterprise) condemning certain behavior considered unacceptable. In this way are successively studied the issue of aggressive or controversial speech (hate speech and american fighting words), the receipt of such speech (defamation and american emotional distress), and the legal figure of conscientious objection. Finally, the last chapter is devoted to the analysis of public policies to act or react regarding radical or fundamentalist phenomena, more specifically educational policies.
(fre)
Cette étude est construite autour de traits caractéristique du fondamentalisme, isolés après avoir analysé les littératures juridique, psychologique et sociologique, ainsi que l’usage commun du vocable « fondamentalisme ». Sont principalement étudiés une tendance à l’entreprenariat moral concrétisée par une identification du croyant aux convictions qui forment le cœur de son identité et par une moralisation des exo-groupes, ainsi qu’une hyperémotivité exacerbée.
Prenant pour point de départ les diverses réactions pouvant être observées au sein d’une société démocratique au regard de formes intenses – voire radicales – de religiosité, la recherche a pour objet diverses formes d’entreprises morales condamnant certains comportements jugés inacceptables. Ainsi sont successivement étudiés l’émission de discours agressifs ou polémiques (incitation à la violence, la discrimination ou la haine et fighting words américains), la réception de tels discours (diffamation et emotional distress américain), et la figure juridique de l’objection de conscience. Le dernier chapitre est enfin consacré à l’analyse de dispositifs publics permettant d’agir ou de réagir au regard de phénomènes radicaux ou fondamentalistes, plus spécifiquement les dispositifs éducatifs.
Bibliographic reference |
Minette, Sophie. Entre discours et conscience, les conditions juridiques du fondamentalisme religieux. Prom. : Christians, Louis-Léon |
Permanent URL |
http://hdl.handle.net/2078.1/126381 |