le Polain de Waroux, Guillaume
[UCL]
Jonkers, Sara
[UCL]
(dut)
Motivatie aangaande vreemde talen is voor mij een sleutelfacteur sinds ik in talen geïnteresseerd ben geraakt. De rol en impact van motivatie mag dan, volgens mij, niet onderschat worden. Daarom heb ik motivatie als thema gekozen voor mijn masterscriptie. Gezien de afwezigheid van veel bepaalde Franstalige leerlingen van het Nederlands op school in België, en meer bepaald in Brussel, heb ik, met behulp van dit werkstuk een parameter willen nagaan dat de motivatie van de leerlingen zou kunnen verhogen: het gebruiken van een authentieke taak die onmiddellijk in het buitenschoolse leven van de leerlingen zou kunnen worden gebruikt, en niet slechts om de taal op school te oefenen. Deze masterscriptie poogt dus de invloed te evalueren van een zo authentiek mogelijke taak op de motivatie van de leerlingen tegenover een zo weinig authentiek mogelijke taak. Dit werkstuk bestaat uit een theoretische deel en een praktische deel. Het theoretische deel onderstreept niet alleen wat motivatie is als uitgelegd door een heleboel wetenschappers maar ook parameters die op motivatie een invloed zouden kunnen hebben. Gezien dit werkstuk leerlingen op school en tijdens hun lessen aangaat, leg ik ook uit wat taken zijn, wat taakgericht taalonderwijs is, …Gezien het praktische deel in verband is met het theoretische deel gaat het praktische deel over de methodologische inlichtingen van mijn onderzoek alsook het bewerken van de gegevens. Dit onderzoek gebeurt met twee klassen van zesde jaar in een school te Brussel. In het bestek van dit onderzoek moest de eerste klas een les van twee uur met mij volgen aangaande motivatievideo’s om te solliciteren voor een bijbaan in Vlaanderen, iets dat ze ook op het einde van de les hebben gedaan. De andere klas moest een presentatievideo opnemen waar ze een Vlaams bedrijf voorstellen. Het idee van dit onderzoek is om na te gaan, met behulp van vragenlijsten, wat de motivatie van de leerlingen is voor elke taak. Dankzij de antwoorden van de leerlingen op een heleboel vragen wordt een analyse gemaakt om te zien wat hun motivatie is en welke parameters van de taken een invloed hebben op de motivatie van de leerlingen.
(fre)
La motivation en ce qui concerne l’apprentissage des langues étrangères a été un facteur clef pour moi depuis que je me suis intéressé aux langues. Le rôle et l’impact de cette motivation ne peut, selon moi, pas être sous-estimé. C’est pour cela que j’ai choisi ce thème comme sujet de mémoire. Vu le manque de motivation d’un certain nombre d’élèves francophone pour le néerlandais à l’école en Belgique, et plus précisément à Bruxelles, j’ai voulu, via ce travail, me concentrer sur un paramètre qui pourrait susciter la motivation des élèves : l’usage d’une tâche authentique, qui pourrait être employée directement dans la vie extra-scolaire des élèves, et non pas juste pour pratiquer la langue à l’école. Ce mémoire a donc pour objectif d’évaluer l’influence d’une tâche qui soit aussi authentique que possible sur la motivation des élèves par rapport à une tâche qui soit aussi non authentique que possible. Ce travail se compose d’une partie théorique et d’une partie pratique. La partie théorique souligne non seulement ce qu’est la motivation comme décrite dans la littérature scientifique par un bon nombre de chercheurs, mais également toute une série de paramètres qui peuvent avoir une influence sur celle-ci. L’usage de tâches authentique, qui forme une partie importante de ma recherche, en fait donc également partie. Etant donné que j’ai décidé de faire ma partie pratique avec des élèves dans une école du secondaire, durant leurs cours, je décris également ce qu’on entend par le terme « tâche », ce qu’est l’enseignement basé sur des tâches, … Faisant suite à la partie théorique, la partie pratique comporte toutes les informations méthodologiques de mon expérience ainsi que le traitement des données et les observations. Cette expérience se fera avec deux classes de rhétoriciens dans une école de Bruxelles Dans le cadre de cette expérience, une première classe devait suivre un cours de deux heures sur les vidéos de motivation dans le but de postuler, via une vidéo, pour un emploi en Flandres, chose qu’ils ont fait à la fin du cours. L’autre classe devait tourner une vidéo présentant une société Néerlandophone. L’idée ce cette expérience est donc d’observer, à l’aide de questionnaires, comment se situe la motivation des élèves pour chaque tâche. En fonction des réponses données à une série de questions, un portrait sera dressé afin d’observer comment se situe leur motivation et quels paramètres des tâches influencent la perception de cette motivation.


Bibliographic reference |
le Polain de Waroux, Guillaume. Worden authentieke taaltaken als motiverender evaren dan niet-authentieke taaltaken? Onderzoek bij Franstalige leerlingen van het Nederlands. Faculté de philosophie, arts et lettres, Université catholique de Louvain, 2017. Prom. : Jonkers, Sara. |
Permanent URL |
http://hdl.handle.net/2078.1/thesis:11936 |