Detiège, Catherine
[UCL]
Jonkers, Sara
[UCL]
(dut)
Veel leerlingen durven zich niet in een vreemde taal uitdrukken in een klascontext. Praten in de doeltaal is echter essentieel om die te beheersen. Vandaar het belang van spreektaken tijdens de taallessen. Er bestaan al veel studies over taal- en spreekangst in een vreemde taal. In dit onderzoek hebben we geprobeerd lesmethodes te vinden om spreekdurf bij Franstalige leerlingen uit het hoger middelbaar onderwijs te verhogen. Aan de hand van een literatuurstudie en van een enquête bij leerlingen en leerkrachten hebben we een model van spreektaak kunnen bedenken die spreekdurf bevordert bij leerlingen. Verder hebben we ook voorstellen geformuleerd over spreektaken van bekende handboeken die vaak gebruikt worden in de les Nederlands, met name De Nieuwe Tandem en Accent op ta@lent. We hebben ten slotte een interview afgenomen van een deskundige in het begeleiden van leerlingen die aan faalangst lijden. Deze persoon heeft ons onder meer concrete en in de klas toepasbare methodes aangeraden om beter om te gaan met angstige leerlingen.
(fre)
Beaucoup d’élèves n’osent pas parler la langue étrangère dans leur classe. Pourtant, parler la langue étrangère est essentiel pour pouvoir la maitriser, d’où l’importance des exercices oraux pendant les cours de langues. Il existe déjà beaucoup d’études sur la peur de langue étrangère et la peur de la parler. Nous avons, par notre recherche, essayé de trouver des méthodes de cours qui permettraient aux élèves francophones du secondaire général supérieur d’oser davantage parler la langue cible. A l’aide d’une étude de la littérature et d’une enquête réalisée auprès des élèves et professeurs, nous avons pu imaginer un modèle de tâche orale qui encourage les élèves à oser parler la langue cible. Nous avons par ailleurs émis des suggestions quant aux exercices proposés dans des manuels bien connus et souvent utilisés lors des cours de néerlandais, notamment De Nieuwe Tandem et Accent op ta@lent. Nous avons finalement réalisé une interview d’un expert dans l’accompagnement d’élèves souffrant de ce qu’on peut appeler une peur d’échouer ou de mal faire. Cette personne nous a entre autres conseillés des méthodes concrètes à appliquer dans la classe pour mieux gérer les élèves anxieux.


Référence bibliographique |
Detiège, Catherine. Nederlands spreken in de klas : Angstfactoren en lesmethodes voor meer spreekdurf bij Franstalige leerlingen. Faculté de philosophie, arts et lettres, Université catholique de Louvain, 2017. Prom. : Jonkers, Sara. |
Permalien |
http://hdl.handle.net/2078.1/thesis:12007 |