Glimes, Camille
[UCL]
Degrave, Pauline
[UCL]
In de loop der jaren is het Belgische onderwijsbeleid meermaals hervormd. Sinds 2015 heeft het onderwijs in de Fédération Wallonie-Bruxelles (FWB) belangrijke veranderingen ondergaan met de Pacte pour un Enseignement d’Excellence, ook op het vlak van nascholing voor leerkrachten. Het is dus belangrijk om hun mening te kennen. Dit kwalitatieve onderzoek richt zich daarom op de opinie, behoeften en verwachtingen van leerkrachten Nederlands van het hoger secundair onderwijs in de FWB. Daarvoor werden de deelnemers geïnterviewd over vier aspecten van nascholing: thema’s, kwantiteit, taal, en frequentie en organisatie. Op basis van de transcripties werden de belangrijkste trends geëxtraheerd en kwalitatief geanalyseerd. De resultaten laten zien dat taalleerkrachten niet tevreden zijn met het huidige nascholingsaanbod, dat ze irrelevant en oninteressant vinden in verband met hun behoeften. Uit de analyse blijkt ook dat veel leerkrachten niet op de hoogte zijn van de verschillende nascholingsmogelijkheden die de overheid biedt, wat hun effectiviteit vermindert. Op basis van deze bevindingen probeert deze masterscriptie een aantal pistes ter verbetering voor te stellen om nascholing effectiever te maken. Over the years, Belgian education policy has been reformed several times. Since 2015, education in the Fédération Wallonie-Bruxelles (FWB) has undergone major changes with the Pacte pour un Enseignement d’Excellence, particularly in terms of in-service training programmes for teachers. It is therefore important to make their opinion known. This qualitative study thus focuses on the opinion, needs and expectations of teachers of Dutch in upper secondary education in the FWB. To this end, participants were interviewed about four aspects of in-service training programmes: themes, quantity, language, and frequency and organisation. Based on the transcripts, the main trends were extracted and analysed qualitatively. The results show that language teachers are not satisfied with the current offer of in-service training programmes, which they consider as irrelevant and uninteresting compared to their real needs. The analysis also reveals that many teachers are unaware of the various in-service training opportunities offered by the authorities, which reduces their effectiveness. On the basis of these findings, this MA thesis attempts to suggest a number of ways in which the current offer could be improved in order to make it more effective.


Bibliographic reference |
Glimes, Camille. Het nascholingsaanbod voor leerkrachten Nederlands in de Fédération Wallonie-Bruxelles : Kwalitatief onderzoek naar de opinie, behoeften en verwachtingen van leerkrachten Nederlands van het hoger secundair onderwijs in de provincie Henegouwen. Faculté de philosophie, arts et lettres, Université catholique de Louvain, 2023. Prom. : Degrave, Pauline. |
Permanent URL |
http://hdl.handle.net/2078.1/thesis:42955 |