Jadot, Marion
[UCL]
Degrave, Pauline
[UCL]
Het leren van een vreemde taal kan een moeilijke en langdradige taak zijn. Gezien de leersituatie en de impopulariteit van het Nederlands in Wallonië, lijkt deze taak nog moeilijker te zijn voor leerlingen die het Nederlands als vreemde taal (NVT) leren in scholen van de Fédération Wallonie-Bruxelles (FWB). Door de geschiedenis van het vreemdetalenonderwijs hebben leerkrachten gezocht naar leermiddelen om het leren van talen interessanter, motiverender en effectiever te maken. Een van de leermiddelen die al aanleiding heeft gegeven tot veel onderzoek is muziek. Er wordt echter relatief weinig onderzoek gedaan naar de attitudes van leerkrachten en naar hun concrete gebruik van muziek in de klas. Onderstaand onderzoek richt zich op de attitudes en praktijken van NVT-leerkrachten in het hoger middelbaar onderwijs van de FWB met betrekking tot het gebruik van muziek in de klas. Het doel van dit onderzoek is ook om de attitudes en praktijken van NVT-leerkrachten te vergelijken met die van docenten Nederlands als tweede taal (NT2). Hiertoe werd een online enquête uitgevoerd onder 55 NVT-leerkrachten. De resultaten van de enquête werden bestudeerd aan de hand van een kwantitatieve en kwalitatieve analyse en vervolgens vergeleken met de bevindingen van De Picker (2022) over NT2-docenten binnen Centra voor Volwassenenonderwijs in Vlaanderen. De vergelijking wijst uit dat, hoewel de attitudes van beide doelgroepen vergelijkbaar zijn, er een significant verschil is in hun gebruik van muziek. Learning a foreign language can be a difficult and tedious task. Given the learning situation and the unpopularity of the Dutch language in Wallonia, the task seems even more complicated for pupils who are learning Dutch as a foreign language (NVT) in schools of the Fédération Wallonie-Bruxelles (FWB). Throughout the history of foreign language education, teachers have been looking for teaching tools to make language learning more interesting, motivating and effective. One of the tools that has given rise to a great deal of research is music. However, little research has been conducted on teachers’ attitudes and their specific use of music in the classroom. The present study aims to investigate the attitudes and practices of NVT teachers in the upper secondary education of the FWB regarding the use of music in the classroom. This research also aims to compare the attitudes and practices of NVT teachers with those of teachers of Dutch as a foreign language (NT2). For this purpose, an online survey was conducted among 55 NVT teachers. The results of the survey were analysed using both quantitative and qualitative methods, and were then compared with the findings of De Picker (2022) on NT2 teachers in adult education centres in Flanders. The comparison shows that, although the attitudes of both groups are similar, there is a significant difference in their use of music.


Bibliographic reference |
Jadot, Marion. Muziek in de NVT-les: Gebruik en attitudes van leerkrachten. Een onderzoek naar het hoger middelbaar onderwijs in de FWB. Faculté de philosophie, arts et lettres, Université catholique de Louvain, 2023. Prom. : Degrave, Pauline. |
Permanent URL |
http://hdl.handle.net/2078.1/thesis:41960 |