Mouton, Edouard
[UCL]
Vanasten, Stéphanie
[UCL]
(dut)
Het leren van moderne talen op school is een actuele kwestie. Nederlands leren kan voor sommige studenten saai of ingewikkeld lijken. De kwaliteit van de lessen en de inhoud van de lessen hebben een belangrijke invloed op de motivatie van de leerling om te leren en zich in te spannen om te slagen in de lessen. In dit onderzoek wordt de vraag gesteld naar de aanwezigheid en het gebruik van authentiek literair materiaal in leerboeken in de Federatie Wallonië-Brussel en in Duitsland, waar ook Nederlands wordt onderwezen in het secundair onderwijs. Uitgaande van de realiteit van elke regio en de doelstellingen en criteria van de referentiekaders, bestaat het onderzoek in dit proefschrift uit een analyse van de huidige situatie aan de hand van de referentiekaders, terwijl tegelijkertijd een analyse wordt gemaakt van de leerhandleidingen die op de markt beschikbaar zijn voor leerlingen in het laatste jaar van het algemeen onderwijs. In de loop van het onderzoek zullen we de leerboeken en het gebruik van literaire, authentieke of didactische fragmenten, hun verscheidenheid en hun functie nader bekijken. Het doel van het onderzoek is na te gaan of er verschillen zijn tussen schoolboeken en tussen regio's, en of deze verschillen significant zijn en in welke mate zij verschillen of convergeren.
(eng)
Learning modern languages at school is a current issue. Learning Dutch may seem boring or complicated to some students. The quality of the lessons and the content of the lessons has an important impact on the student's motivation to learn and to make an effort to pass the lessons. In this research, the question is turned to the presence and use of authentic literary material in learning textbooks in the Walloon-Brussels Federation as well as in Germany, where Dutch is also taught in secondary school. Based on the realities of each region and the objectives and criteria set out in the reference materials, the research in this dissertation consists of an analysis of the current situation through the reference materials, while at the same time analysing the textbooks available on the market for pupils in the final year of general education. In the research, we will take a closer look at textbooks and the use of literary, authentic or didactic fragments, their diversity and their function. The aim of the research is to find out whether there are differences between textbooks and between regions and whether these are significant and to what extent they diverge or converge.
Bibliographic reference |
Mouton, Edouard. Literatuur om het Nederlands als vreemde taal te leren in het middelbare onderwijs ? Een onderzoek naar de plaats en functie van authentiek literair materiaal in NVT-handboeken in Franstalig België en in Duitsland. Faculté de philosophie, arts et lettres, Université catholique de Louvain, 2022. Prom. : Vanasten, Stéphanie. |
Permanent URL |
http://hdl.handle.net/2078.1/thesis:37283 |