Louvegny, Valentine
[UCL]
Philippe Hiligsmann
[UCL]
(dut)
Om de vraag "Zijn er verschillen in communicatie en taalgebruik tussen de Franstalige en Nederlandstalige schriftelijke pers op digitale media in België?" te beantwoorden, worden eerst de meest populaire digitale media in België voorgesteld en worden vervolgens alleen die met journalistieke inhoud geselecteerd. Deze media zijn de volgende: Twitter, Facebook en Instagram. Vervolgens worden de populairste Belgische Frans- en Nederlandstalige kranten gepresenteerd: SudInfo, 7sur7, Het Laatste Nieuws en Het Nieuwsblad. Andere minder populaire kranten worden ook genoemd. In het tweede en derde hoofdstuk worden de verschillende eigenaardigheden van digitale journalistieke communicatie belicht, door de eigenaardigheden van de bovengenoemde sociale netwerken en media te presenteren, en ten slotte worden eigenaardigheden van de taal in relatie tot digitale journalistiek, zoals de aanwezigheid van taalfouten, punctuatie, woordkeuze, zinslengte, tijden en grammatica toegelicht. Met betrekking tot de studie van het begrip van journalistieke teksten op digitale media en hun concreet aspect, worden de eerste analyses voorgesteld dankzij de formules van Flesch. Al deze elementen werden vervolgens gebruikt om analyses uit te voeren van artikels van professionele mediawebsites en artikels van de drie sociale netwerken en media die in het tweede deel van de scriptie werden bestudeerd, om na te gaan of de waargenomen theoretische elementen al dan niet overeenstemden met het praktische aspect en om de algemene tendensen in de Franstalige en Nederlandstalige Belgische digitale pers te observeren. Dit heeft geleid tot de algemene conclusie dat de Nederlandstalige Belgische pers de theoretische elementen op het gebied van communicatie en taalgebruik beter beheerst en volgt, ook al heeft de Franstalige pers ook haar sterke punten. De thema's van de geanalyseerde artikelen hielden verband met het Cambridge Analytica-schandaal en de invoering van de AVG in België.
(eng)
In order to answer the question "Are there differences in communication and language use between the French- and Dutch-language written press on digital media in Belgium?", the state of the art first presents the most popular digital media in Belgium and then retains only those with journalistic content. These media are the following: Twitter, Facebook and Instagram. Then, the most popular Belgian French and Dutch newspapers are presented: SudInfo, 7sur7, Het Laatste Nieuws and Het Nieuwsblad. Other, less popular newspapers are also mentioned. The second and third chapters highlight the different peculiarities of digital journalistic communication, by presenting the peculiarities of the above-mentioned social networks, and finally, linguistic peculiarities in relation to digital journalism such as the presence of language errors, punctuation, word choice, sentence length, tenses and grammar for instance, are explained. With regard to the study of the comprehension of journalistic texts on digital media and their concrete aspect, first analyses are presented thanks to the formulas of Flesch. All of these elements were then used to conduct analyses of articles from professional media websites and articles from the three mentioned social networks in the second part of the thesis in order to verify whether or not the theoretical elements seen corresponded to the practical aspect as well as to observe general trends in the Belgian French and Dutch speaking digital press. This led to the general conclusion that the Dutch-speaking Belgian press tends to better manage and follow the theoretical elements seen in terms of communication and language use, even though the French-speaking press also has its strong points. The themes of the articles analysed were related to the Cambridge Analytica scandal and the introduction of the GDPR in Belgium.


Bibliographic reference |
Louvegny, Valentine. Zijn er verschillen in communicatie en taalgebruik tussen de Franstalige en Nederlandstalige schriftelijke pers op digitale media in België ?. Faculté de philosophie, arts et lettres, Université catholique de Louvain, 2022. Prom. : Philippe Hiligsmann. |
Permanent URL |
http://hdl.handle.net/2078.1/thesis:34914 |