Tibackx, Melvin
[UCL]
Lepage, Thierry
[UCL]
(dut)
Deze scriptie gaat over de effecten van muziek op de hersenen. Het voorwoord bevat de redenen voor de keuze van het videomedium en geeft een overzicht van de inhoud van de lezing door neuromusicoloog Artur C. Jaschke, gastspreker op een conferentie georganiseerd door de TU Delft, die verantwoordelijk is voor de uitzending van de gekozen video. Muziektherapie is het onderwerp van de inleiding: het verband tussen muziek en therapie, de definitie en het doel van deze vorm van therapie, de geschiedenis ervan, het beroep van muziektherapeut, de werkwijze en de doelgroepen van muziektherapie staan hierin centraal. Tenslotte zijn er het script en de ondertitels, die vergezeld gaan van commentaar over onder meer de ten nadele van anderen gemaakte vertaalkeuzes, de bij de ondertiteling ondervonden moeilijkheden, en de parameters en vertaalprocedures die gebruikt zijn om het lezen van de ondertitels aangenaam en vlot te laten verlopen.
(eng)
This thesis focuses on the effects of music on the brain. Its foreword provides the motives for the choice of the video medium and an overview of the content of the lecture given by neuromusicologist Artur C. Jaschke, guest speaker at a conference organised by the TU Delft, which issued the chosen video. Music therapy is the subject of its introduction: the link between music and therapy, the definition and purpose of this type of therapy, its history, the profession of music therapist, the methodology and the target groups of music therapy are at the heart of it. Lastly, the script and subtitles are accompanied by comments on, among other things, translation choices made to the detriment of others, the difficulties encountered while subtitling, as well as the parameters and translation procedures used to make the subtitles read smoothly and comfortably.


Bibliographic reference |
Tibackx, Melvin. De effecten van muziek op de hersenen. Faculté de philosophie, arts et lettres, Université catholique de Louvain, 2022. Prom. : Lepage, Thierry. |
Permanent URL |
http://hdl.handle.net/2078.1/thesis:34907 |