Goublomme, Florette
[UCL]
De Bruyn, Ben
[UCL]
(eng)
This paper aims to demonstrate the importance of the First World War in two novels written by the modernist American writer, Francis Scott Fitzgerald, namely The Great Gatsby (1925) and Tender is the Night (1934). Although it is barely present in the plots of these two novels, the impact of the First World War is however visible. I therefore argue that war and the trauma it caused can be considered as ineffable. They are thus reflected in the novels through a subplot in order to preserve the importance of trauma and war in narratives that take place in the 1920s – also called the “Roaring Twenties” – while respecting the ineffable nature of war and trauma. After a state of the art, a theoretical section aims to define the important concepts in which the analysis of these two novels is anchored, i.e., trauma, ineffability, subplot, and Rothberg’s “implicated subject” (2019). The next sections are devoted to the analysis of each novel separately thanks to three levels of analysis. Through these levels we can perceive the importance of war and trauma in the novels. The three levels are the type of narration of the novels and their narrative structure, the representation of the society, and the recurring motifs. Both novels are then compared in the discussion that precedes the conclusion in order to observe the evolution of the representation of the First World War in The Great Gatsby and Tender is the Night.
(fre)
Ce mémoire a pour but de démontrer l’importance de la Première Guerre Mondiale dans deux romans de l’auteur moderniste Américain, Francis Scott Fitzgerald. Ces romans sont Gatsby le Magnifique (1925) et Tendre est la Nuit (1934). Bien qu’elle ne fasse pas partie de l’intrigue principale des romans, l’influence de la guerre sur les deux histoires est pourtant notable. C’est pourquoi je soutiens que la guerre et le traumatisme qu’elle a causé peuvent être considérés comme ineffable. La guerre et le traumatisme sont donc représentés dans les romans grâce à une sorte d’intrigue secondaire afin de respecter leur ineffabilité, tout en montrant leur importance dans des histoires qui se déroulent dans les années 1920, aussi appelées les « années folles ». Après l’état de l’art, une section plus théorique sert à définir les concepts utiles à la compréhension de ce mémoire, i.e., le traumatisme, l’ineffabilité, l’intrigue secondaire ainsi que ce que Rothberg (2019) nomme « implicated subject ». Les sections suivantes sont dédiées à l’analyse de chaque roman séparément grâce à trois niveaux d’analyse qui permettent d’observer l’importance de la guerre dans les romans de Fitzgerald. Les trois niveaux d’analyses sont les suivants : le type de narration et la structure narrative, la représentation de la société, et les motifs récurrents. Les deux romans sont ensuite comparés dans la discussion précédant la conclusion afin de percevoir l’évolution de la représentation de la Première Guerre Mondiale dans Gatsby le Magnifique et Tendre est la Nuit.


Bibliographic reference |
Goublomme, Florette. Echoes of War: Trauma and Ineffability in Fitzgerald’s The Great Gatsby (1925) and Tender is the Night (1934). Faculté de philosophie, arts et lettres, Université catholique de Louvain, 2021. Prom. : De Bruyn, Ben. |
Permanent URL |
http://hdl.handle.net/2078.1/thesis:31938 |