Elleboudt, Justine
[UCL]
An Goedgezeschap
[UCL]
Tien jaar geleden was het woord burn-out nog een onbekend woord. Ondanks het feit dat het al eerder bestond, genoot dit fenomeen niet van dezelfde aandacht die ze vandaag over beschikt. Burn-out wordt, in de breedste zin van het woord, gedefinieerd als een werkgerelateerde psychische aandoening die synoniem is met professionele uitputting. Hoewel de hoofdoorzaak ervan algemeen bekend en wijdverbreid is in de maatschappij, verschillen de andere factoren die ermee in verband kunnen worden gebracht van de ene analyse tot de andere. De speelsheid van de media over dit onderwerp draagt evenzeer bij aan de informatievoorziening over burn-out als aan de vervaging van de precieze kenmerken en gevolgen ervan. Het doel van dit proefschrift is om te reflecteren op de rol van de media in wat soms wordt omschreven als een modefenomeen, en om een mogelijke link te onderzoeken tussen onze media en digitale samenleving, en dit fenomeen. De literatuur over dit onderwerp laat zien dat burn-out vaak het resultaat is van meerdere factoren, waarin onze arbeidsorganisatie in de huidige samenleving kan worden begrepen, maar ook de maatschappelijke veranderingen die zich in onze omgeving hebben voorgedaan met de digitale revolutie en de opkomst van digitale media. De alomtegenwoordigheid van de media in ons dagelijks leven speelt een niet te verwaarlozen rol in onze visie op de werkelijkheid, en de analyse van de behandeling door de media laat een verband zien tussen de consumptiemaatschappij en de druk om te presteren, potentiële stressfactoren die kunnen leiden tot de ontwikkeling van een burn-out.
Bibliographic reference |
Elleboudt, Justine. Wordt het burn-outfenomeen in Vlaanderen versterkt door de media deze laatste 10 jaren ?. Faculté de philosophie, arts et lettres, Université catholique de Louvain, 2020. Prom. : An Goedgezeschap. |
Permanent URL |
http://hdl.handle.net/2078.1/thesis:24070 |