Trémouilhe, Julie
[UCL]
Bragard, Véronique
[UCL]
(eng)
The object of this thesis is the analysis of two dystopian plays by the female British playwright Caryl Churchill: 'Far Away' and 'Escaped Alone', respectively written and produced in 2000 and 2016. The purpose of these two analyses, through the identification of the key features of Churchill’s theatrical aesthetic, is to shed a new light on her dramaturgy of terror. More precisely, the main emphasis is laid on the playwright’s formal approach to language, whose innovative character has been widely acknowledged. Numerous scholars have pointed out the opaqueness of meaning in Churchill’s plays, often concluding that it reflects a crisis of language that leads to the failure of communication. The argument advanced in this thesis is that there is more to her formal work than a destruction of meaning as a response to the senselessness of terror. The hypothesis put forward here is that Michel Foucault’s concept of heterotopia is a relevant approach to Churchill’s texts and permits to address the ambiguous status of words as well as the inherent aporia of the language of terror and trauma.
(fre)
Ce mémoire a pour objet l’analyse de deux pièces dystopiques de la dramaturge anglaise Caryl Churchill : 'Far Away' et 'Escaped Alone', écrites et mises en scène respectivement en 2000 et 2016. La visée de ces deux analyses, au travers de l’identification des principales caractéristiques de l’esthétique théâtrale de Churchill, est d’apporter un nouvel éclairage sur sa dramaturgie de la terreur. Plus précisément, une importance particulière est accordée à l’approche formelle de la dramaturge concernant le langage dont le caractère innovant est largement reconnu. De nombreux spécialistes ont attiré l’attention sur l’opacité du sens dans les pièces de Churchill et ont souvent conclu que celle-ci reflète une crise du langage causant l’échec de la communication. La thèse défendue dans ce mémoire est que le travail formel de Caryl Churchill ne se limite pas à la destruction du sens en réponse au caractère incompréhensible de la terreur. L’hypothèse avancée ici est que le concept d’hétérotopie théorisé par Michel Foucault constitue une approche pertinente pour les textes de Churchill et permet d’aborder le statut ambigu des mots en tant qu’aporie du langage de la terreur et du trauma.


Bibliographic reference |
Trémouilhe, Julie. Caryl Churchill's Aesthetic of Silence: Terror and language in 'Far Away' and 'Escaped Alone'. Faculté de philosophie, arts et lettres, Université catholique de Louvain, 2019. Prom. : Bragard, Véronique. |
Permanent URL |
http://hdl.handle.net/2078.1/thesis:21431 |