Dupal, Jérémie
[UCL]
Meunier, Fanny
[UCL]
(eng)
The objective of the present thesis is to contribute to important research on the phraseological skills of CLIL and NON-CLIL learners in French-speaking Belgium. It also aims to test the recent phraseological research tool called IdiomSearch, the fruit of Jean-Pierre Colson’s work at the Université Catholique de Louvain. In the current context of globalization where English’s place as a lingua franca is becoming more and more important, this interest in language learning requires further study of language acquisition in various settings. Since traditional teaching has, at the very least, shown shortcomings in the subject, researchers have turned to CLIL teaching, where the use of the foreign language is integrated into all subjects taught in school. However, linguistic research (particularly on the basis of a learner corpora) is necessary to assess the extent of the linguistic advantages that CLIL teaching provides compared to traditional teaching. Thus it is important to assess phraseological skills, which many linguists believe are essential to learning English as a foreign language. This thesis attempts to evaluate the phraseological skills of these two groups of learners through a corpus study. This study is based on research conducted by Amélie Bulon, a Ph.D. student at UCL. Using the corpus assembled by Bulon as part of her research on CLIL and NON-CLIL learners' phraseological competencies, learners' phraseological competencies are tested and evaluated using a different taxonomy, namely that produced through the IdiomSearch tool. The corpus contains 90 texts written by French-speaking students in 5th year of secondary school (at intermediate/advanced level) from CLIL teaching and 90 texts written by francophone students (intermediate/advanced level) from traditional settings. Phraseological units are extracted via the IdiomSearch application and classified according to criteria based on frequency and fixation. Frequency, variation and accuracy are evaluated and the results are compared to Bulon's results. The phraseological skills of the two groups of learners are then compared. The results confirm Bulon's research. They show that CLIL students have more important phraseological skills, overall. Second, closer attention is paid to the benefits of CLIL teaching in achieving such results and to what phraseology and electronic tools such as IdiomSearch can bring to teaching.
(fre)
L’objectif du présent mémoire est d’apporter une contribution à la recherche portant sur les compétences phraséologiques des apprenants CLIL et NON-CLIL en Belgique francophone. Il a également pour mission de tester le récent outil de recherche phraséologique du nom de IdiomSearch, fruit du travail de Monsieur Jean-Pierre Colson, de l’Université Catholique de Louvain. Dans le contexte de mondialisation actuel où la place de l’anglais comme lingua franca se fait de plus en plus importante, de plus en plus d’intérêt est porté à l’apprentissage des langues. L’enseignement traditionnel ayant pour le moins montré des lacunes dans la matière, nombreux sont ceux qui se sont tournés vers l’enseignement CLIL, où l’usage de la langue étrangère est intégré à toutes les matières. Cependant, des recherches linguistiques (notamment sur base de corpus d’apprenants) sont encore nécessaires pour évaluer l’étendue des avantages linguistiques que fournit l’enseignement CLIL comparativement à l’enseignement traditionnel. Pour ce faire, il semble important d’évaluer les compétences phraséologiques, lesquelles sont, selon nombre de linguistes, essentielles à l’apprentissage de l’anglais comme langue étrangère. Ce mémoire tente d’évaluer les compétences phraséologiques de deux groupes d’apprenants au travers d’une étude de corpus. Cette étude est basée sur la recherche réalisée par Madame Amélie Bulon, doctorante à l’UCL. Sur base du corpus assemblé par Bulon dans le cadre de sa recherche sur les compétences phraséologiques des apprenants CLIL et NON-CLIL, ces compétences phraséologiques sont testées et évaluées au moyen d’une taxonomie différente, à savoir celle utilisée par l’outil IdiomSearch. Le corpus contient 90 textes produits par des étudiants francophones de 5ème secondaire (niveau intermédiaire/supérieur) provenant de l’enseignement CLIL et 90 textes produits par des étudiants francophones (niveau intermédiaire/supérieur) issus de l’enseignement traditionnel. Les unités phraséologiques sont extraites via l’application IdiomSearch et classées selon des critères basés sur la fréquence et le figement. La fréquence, la variation et l’exactitude sont évalués et les résultats comparés aux résultats de Bulon. Les résultats présents confirment ceux de Bulon. Ils démontrent que les élèves en immersion possèdent des compétences phraséologiques plus importantes de manière globale. Dans un second temps, nous nous sommes concentrés sur les avantages que procure l’enseignement CLIL pour arriver à de tels résultats et également sur ce que la phraséologie et les outils électroniques tels que IdiomSearch peuvent apporter à l’enseignement.


Bibliographic reference |
Dupal, Jérémie. Investigating the Phrasicon of CLIL and NON-CLIL Students : a corpus-based comparative analysis using IdiomSearch. Faculté de philosophie, arts et lettres, Université catholique de Louvain, 2018. Prom. : Meunier, Fanny. |
Permanent URL |
http://hdl.handle.net/2078.1/thesis:16521 |