Braconnier, Philomène
[UCL]
Hiligsmann, Philippe
[UCL]
(dut)
Het belang van het immersieonderwijs wordt aangetoond door het aantal studies die daarover uitgevoerd worden in de huidige maatschappij. Hoewel het immersieonderwijs eerst in Canada en in de Verenigde Staten opgestart werd, heeft de moderne immersie progressief meer plaats ingenomen in het opvoedingssysteem van verschillende landen, inclusief België (en vooral Wallonië). In de scriptie wordt eerst een overzicht van de didactische principes gegeven die in de literatuur naar voren worden gebracht. Deze scriptie is daarna gericht op de toepassing van deze methodes en deze in een nieuwe context te analyseren, namelijk de 3de immersiekleuterklassen in Wallonië. Het immersiesysteem wordt pas onlangs in de kleuterklassen ingevoerd. Om deze reden wordt er tot op heden maar weinig onderzoek uitgevoerd op dit systeem. Deze scriptie heeft dus als doel een kwalitatieve analyse te doen van de didactische principes die gebruikt worden om de kleuters aan de T2 (het Nederlands) te laten wennen. Daarvoor werden twee immersiekleuterklassen geobserveerd en opgenomen. De opnames werden vervolgens getranscribeerd om de analyse ervan te vergemakkelijken. Uit dit onderzoek blijkt dat de leraressen van beide kleuterklassen de didactische principes die in de literatuur aangehaald worden, intuïtief toepassen.
(fre)
L’abondance des études menées sur l’apprentissage en immersion démontre l’importance que celui-ci prend dans la vie actuelle. Bien que principalement initiée au Canada et aux Etats-Unis, l’immersion moderne s’est progressivement fait une place dans le système éducatif de nombreux pays, y compris celui de la Belgique (et plus particulièrement de la Wallonie). Après avoir donné un aperçu de ses principes didactiques relevés dans la littérature, ce mémoire vise à analyser la mise en application de ces méthodes immersives dans un contexte nouveau : les classes de 3e maternelle en Wallonie. L’introduction de l’immersion en maternelle est en effet relativement récente et peu de recherches portent sur ce sujet. Ce mémoire a donc pour objectif de mener une analyse qualitative des principes didactiques mis en œuvre pour familiariser les enfants de maternelle avec la langue-cible (le néerlandais). Pour ce faire, deux classes d’immersion précoce ont été observées et enregistrées. Les enregistrements ont ensuite été transcrits pour en faciliter l’analyse. Il ressort de ces recherches que les institutrices des deux classes observées mettent intuitivement en œuvre la plupart des principes didactiques dégagés de la littérature.
Bibliographic reference |
Braconnier, Philomène. Immersieonderwijs in Waalse 3de kleuterklassen : kwalitatief onderzoek naar de didactische aanpak. Faculté de philosophie, arts et lettres, Université catholique de Louvain, 2017. Prom. : Hiligsmann, Philippe. |
Permanent URL |
http://hdl.handle.net/2078.1/thesis:10136 |