Bibliographie
Article de périodique (Journal article)
2017
  • Collard, Anne-Sophie ; De Smedt, Thierry ; Dufrasne, Marie ; Fastrez, Pierre ; Ligurgo, Valèria ; Patriarche, Geoffroy ; Philippette, Thibault. Digital media literacy in the workplace : a model combining compliance and inventivity. In: Italian Journal of Sociology of Education, Vol. 9, no. 1, p. 122-154 (02/2017). http://hdl.handle.net/2078.3/177995

  • Van Leeckwyck, Robin ; Patriarche, Geoffroy ; Dufrasne, Marie. Doing one’s shopping in the ‘supermarket of news': News media repertoires in French-speaking Belgium. In: Participations: International Journal of Audience and Reception Studies, Vol. 14, no. 2, p. 324-342 (2017). http://hdl.handle.net/2078/188367

  • 2016
  • Patriarche, Geoffroy ; Dufrasne, Marie. Conceptualizing the diversity of media practices. Networks as a conceptual category for research on audiences and publics. In: Réseaux : communication - technologie - société, Vol. /, no.187, p. 197-234 (2014). http://hdl.handle.net/2078.3/177990

  • 2014
  • Patriarche, Geoffroy ; Dufrasne, Marie. Penser la diversité des pratiques médiatiques. Le réseau comme catégorie conceptuelle pour la recherche sur les audiences et les publics. In: Réseaux : communication - technologie - société, no. 187, p. 197-234 (2014). http://hdl.handle.net/2078.3/140367

  • 2013
  • Patriarche, Geoffroy ; Bourdaa, Mélanie. L'Action COST IS0906 Transforming Audiences, Transforming Societies. In: Les Cahiers de la SFSIC, no. 8, p. 82-84 (2013). http://hdl.handle.net/2078.3/133843

  • 2011
  • Dufrasne, Marie ; Patriarche, Geoffroy. Applying genre theory to citizen participation in public policy making: Theoretical perspectives on participatory genres. In: CM Communication Management Quarterly, Vol. 6, no.21, p. 61-86 (2011). http://hdl.handle.net/2078.3/118059

  • Médias et culture de soi. In: Recherches en communication, Vol. 36, no. /, p. 7-179 (2011). http://hdl.handle.net/2078.3/119247

  • Biscarrat, Laetitia ; Bourdaa, Mélanie ; Patriarche, Geoffroy. Médias et culture de soi: Une introduction. In: Recherches en communication, Vol. 36, p. 7-12 (2011). http://hdl.handle.net/2078.3/119250

  • 2010
  • Patriarche, Geoffroy. Mobility and Technology in the Workplace, Londres/New York, Routledge, 2008, 256p.. In: Réseaux, Vol. 1, no. 159, p. 258-261 (2010). http://hdl.handle.net/2078.3/133848

  • 2009
  • Patriarche, Geoffroy ; Hubert, Michel ; Montulet, Bertrand. Les usages des médias et des TIC en situation de mobilité. Une étude exploratoire des jeunes adultes se déplaçant à, de et vers Bruxelles. In: Recherches en communication, Vol. 31, no./, p. 197-213 (2009). http://hdl.handle.net/2078.3/118087

  • 2008
  • Patriarche, Geoffroy. Publics et usagers, convergences et articulations. In: Réseaux, Vol. 26, no.147, p. 179-216 (2008). http://hdl.handle.net/2078.3/118088

  • 2007
  • Patriarche, Geoffroy. Creative Explorations. New approaches to identities and audiences, de David GAUNTLETT. In: Réseaux, Vol. 6-7, no. 145-146, p. 438-445 (2007). http://hdl.handle.net/2078.3/133849

  • Communication à un colloque (Conference Paper)
    2018
  • Zienkowski, Jan ; Dufrasne, Marie ; sabri derinoz ; Patriarche, Geoffroy. La signification des nouveaux modes de travail: pratiques discursives et relations sociales dans un environnement digitalisé. Compétences numériques dans le travail collaboratif à distance (Université Saint Louis, Bruxelles, Belgique, 28/02/2018). http://hdl.handle.net/2078.3/198344

  • Zienkowski, Jan ; Dufrasne, Marie ; Derinöz, Sabri ; Patriarche, Geoffroy. Re-shaping work related subjectivity through technological, managerial and economic discourse(s) on the reorganization of office spaces and practices. DiscourseNet 20: Fuzzy boundaries in discourse (Károli Gáspár University of the Reformed Church in Hungary, Budapest, Hungary, du 17/05/2018 au 19/05/2018). http://hdl.handle.net/2078.3/198342

  • 2017
  • Zienkowski, Jan ; Dufrasne, Marie ; Derinöz, Sabri ; Patriarche, Geoffroy. Re-shaping work-related subjectivity through discourse: on the reorganization of office spaces and practices in a public administration. Digital and media literacy in distant teamwork environments: a research workshop (Université catholique de Louvain, Louvain-la-neuve, du 19/12/2017 au 19/03/2018). http://hdl.handle.net/2078.3/196267

  • 2014
  • Patriarche, Geoffroy ; Huynen, Philippe. L'usage du temps de déplacement revisité à l'heure des technologies mobiles. Mobilité et Logistique à Bruxelles : Dynamiques et Nouveaux Enjeux (Bruxelles, 28/01/2014). In: Mobilité et logistique à Bruxelles, VUBPRESS: Bruxelles, 2014. 9789057182907, p. 83-113. http://hdl.handle.net/2078.3/138571

  • 2013
  • Patriarche, Geoffroy. The Transformations of European Media Audiences: The Social, Cultural and Political Implications for European Societies. COST Science Night 2013 (Royal Belgian Institute of Natural Sciences, Brussels, 15/10/2013). http://hdl.handle.net/2078.3/140781

  • 2012
  • Patriarche, Geoffroy. Dealing with the categorial crisis of “the audience”: A critical analysis of the sense-making strategies on “the audience”. Fourth European Communication Conference (ECREA) (Istanbul, Turkey, du 24/10/2012 au 27/10/2012). http://hdl.handle.net/2078.3/134094

  • Patriarche, Geoffroy ; Dufrasne, Marie. Faire parler les réseaux: Ce que les catégories d’audience, de public et de communauté ne disent pas sur les pratiques médiatiques. Accords, désaccords et malentendus: le sociologue comme médiateur dans l'espace public. Colloque en l'honneur de l'accession à l'éméritat de Luc Van Campenhoudt (Bruxelles, du 18/10/2012 au 19/10/2012). In: Accords, désaccords et malentendus: le sociologue comme médiateur dans l'espace public, Presses de l'Université Saint-Louis - Bruxelles: Bruxelles, 2012. 978-2-8028-0218-1. http://hdl.handle.net/2078.3/136540

  • Patriarche, Geoffroy. Les catégories d’audience et de public: (pour) quels usages entre changement et continuité?. Séminaire du Centre de recherche sur les médiations (CREM), Université de Lorraine: "Publics et dispositifs sociotechniques" (Nancy, France, 28/02/2012). http://hdl.handle.net/2078.3/134096

  • Hubert, Michel ; Huynen, Philippe ; Lebrun, Kevin ; Patriarche, Geoffroy. Les spécificités bruxelloises et leurs enjeux. Workshop BELDAM (Belgians’ daily mobility) (Université Saint-Louis, Bruxelles, 20/09/2012). http://hdl.handle.net/2078.3/140845

  • Patriarche, Geoffroy. The Audience: Not Dead Yet? Making Sense of ‘the Audience' in a Converging Media and Communication Environment. Seminar of the Institut für Medien und Bildungstechnologie (IMB) (University of Augsburg, Augsburg, Germany, 16/07/2012). http://hdl.handle.net/2078.3/134095

  • 2011
  • Dufrasne, Marie ; Patriarche, Geoffroy. Applying genre theory to (online) public participation. Theoretical perspectives. IAMCR conference ‘Cities, Creativity, Connectivity’ (Istanbul, Turkey, du 13/07/2011 au 17/07/2011) (Accepté/Sous presse). http://hdl.handle.net/2078.3/136542

  • Patriarche, Geoffroy. European audience research: Reflections and directions. ‘From Audience to Users and Beyond’. II Finnish Transforming Audiences, Transforming Societies Conference (Helsinki, Finland, du 06/06/2011 au 07/06/2011). http://hdl.handle.net/2078.3/136543

  • Patriarche, Geoffroy. Issues in building new research openings in national and EU-context. ‘From Audience to Users and Beyond’. II Finnish Transforming Audiences, Transforming Societies Conference (Helsinki, Finland, du 06/06/2011 au 07/06/2011). http://hdl.handle.net/2078.3/136544

  • 2010
  • Patriarche, Geoffroy. Building European research networks. Promises and pitfalls of collaborative research. Third European Communication Conference (ECREA) (Hamburg, Germany, du 13/10/2010 au 15/10/2010). http://hdl.handle.net/2078.3/136545

  • 2009
  • Patriarche, Geoffroy ; Hubert, Michel ; Montulet, Bertrand. Transforming travel times, places and practices: Further insights into audiences and users on the move. Transforming Audiences 2 conference ‘Creativity / Knowledge / Participation’ (London, UK, du 03/09/2009 au 04/09/2009). http://hdl.handle.net/2078.3/136546

  • 2008
  • Patriarche, Geoffroy ; Hubert, Michel ; Montulet, Bertrand ; Berzin, Marion. Approaching Mobile Users. Connecting ICT Uses with Everyday Mobility. Second European Communication Conference (ECREA) (Barcelona, Spain, du 25/11/2008 au 28/11/2008). http://hdl.handle.net/2078.3/136548

  • 2007
  • Patriarche, Geoffroy. Audiences and users: Conceptual shift, points of convergence and mutual enrichments. IAMCR conference ‘Media, Communication, Information: Celebrating 50 Years of Theories and Practices’ (Paris, France, du 23/07/2007 au 25/07/2007). http://hdl.handle.net/2078.3/136560

  • 2005
  • Patriarche, Geoffroy. The concept of audience in the age of the Internet. A meta-analysis. First European Communication Conference (ECREA). ‘50 years of communication research: Past and future’ (Amsterdam, The Netherlands, du 24/11/2005 au 26/11/2005). http://hdl.handle.net/2078.3/136559

  • 2004
  • Patriarche, Geoffroy. Vers une analyse de l’appropriation des concepts de public dans la recherche à propos d’internet. XIVème Congrès national des sciences de l’information et de la communication (Université de Montpellier III (campus de Béziers), du 02/06/2004 au 04/06/2004). In: Questionner l’internationalisation. Cultures, acteurs, organisations, machines, SFSIC, 2004. 2-914872-06-2, p. 259-265. http://hdl.handle.net/2078.3/133845

  • Contribution à ouvrage collectif (Book Chapter)
    2014
  • Patriarche, Geoffroy ; Huynen, Philippe. Gebruik van de verplaatsingstijd door de Brusselaars: Analyse van de mobiele activiteiten op de weg naar de werk- of schoollocatie. In: Cathy Macharis, Frédéric Dobruszkes, Michel Hubert, Mobiliteit en logistiek in Brussel, VUBPRESS: Bruxelles, 2014, p. 83-114. 9789057182891. http://hdl.handle.net/2078.3/136524

  • Patriarche, Geoffroy ; Bilandzic, Helena ; Linaa Jensen, Jakob ; Jurisic, Jelena. Introduction. In: Patriarche, G., Bilandzic, H., Linaa Jensen, J., & Jurisic, J., Audience Research Methodologies: Between Innovation and Consolidation, Routledge: London & New York, 2014, p. 1-15. 978-0-415-82735-5. http://hdl.handle.net/2078.3/133847

  • Patriarche, Geoffroy ; Huynen, Philippe. Les usages des temps de déplacement par les Bruxellois: Une analyse des activités mobiles pratiquées vers le lieu de travail ou d'études. In: Cathy Macharis, Frédéric Dobruszkes, Michel Hubert, Mobilité et logistique à Bruxelles, VUBPRESS: Bruxelles, 2014, p. 83-113. 9789057182907. http://hdl.handle.net/2078.3/136521

  • 2013
  • Patriarche, Geoffroy ; Dufrasne, Marie. Faire parler les réseaux : Ce que les catégories d’audience, de public et de communauté ne disent pas sur les pratiques médiatiques. In: Delchambre J.-P., Le sociologue comme médiateur ? Accords, désaccords et malentendus. Hommage à Luc Van Campenhoudt, Publications de l’Université Saint-Louis – Bruxelles: Bruxelles, 2013, p. 257-266. 978-2-8028-0218-1. http://hdl.handle.net/2078/184048

  • 2012
  • Patriarche, Geoffroy ; Bilandzic, Helena ; Linaa Jensen, Jakob. Introduction. In: Bilandzic, H., Patriarche, G., and Traudt, P.J., The Social Use of Media. Cultural and Social Scientific Perspectives on Audience Research, Intellect: Bristol, 2012, p. 1-14. 9781841505121. http://hdl.handle.net/2078.3/118086

  • 2011
  • Bilandzic, Helena ; Carpentier, Nico ; Patriarche, Geoffroy ; Ponte, Cristina ; Schrøder, Kim C. ; Zeller, Frauke. Conclusion: Audience research in Europe A.D. 2010. A historical crossroads of diversity – Roads taken and not taken. In: H. Bilandzic, C. Carpentier, G. Patriarche, C. Ponte, K.C. Schrøder, E. Vossen and F. Zeller, Overview of European Audience Research. Research report of the COST Action IS0906 ‘Transforming Audiences, Transforming Societies’, COST Action IS0906 Transforming Audiences, Transforming Societies: Bruxelles, 2011, p. 182-187. 978-2-9601157-0-3. http://hdl.handle.net/2078.3/136541

  • 2003
  • Patriarche, Geoffroy. Une lecture piagétienne de la pratique des jeux vidéo. In: FERRY J.-M., DE PROOST S., L’École au défi de l’Europe. Médias, éducation et citoyenneté postnationale, Ed. de l'Université de Bruxelles: Bruxelles, 2003, p. 187-202. 2-8004-1293-3. http://hdl.handle.net/2078.3/133846

  • Document de travail (Working Paper)
    2011
  • Dufrasne, Marie ; Patriarche, Geoffroy. Applying genre theory to (online) public participation. The case of the public consultation on the European Citizens’ Initiative, 2011. http://hdl.handle.net/2078/189069

  • Monographie (Book)
    2014
  • Audience Research Methodologies: Between Innovation and Consolidation, éd. Patriarche, Geoffroy ; Bilandzic, Helena ; Linaa Jensen, Jakob ; Jurisic, Jelena (Routledge Studies in European Communication Research and Education), Routledge: London & New York, 2014. 978-0-415-82735-5. http://hdl.handle.net/2078.3/133841

  • Building bridges. Pathways to a greater societal significance for audience research, éd. Patriarche, Geoffroy ; Bilandzic, Helena ; Carpentier, Nico ; Ponte, Cristina ; Schrøder, Kim C. ; Zeller, Frauke, COST Action IS0906 Transforming Audiences, Transforming Societies: Brussels, 2014. 978-2-9601157-9-6. 136 p. http://hdl.handle.net/2078.3/136530

  • Lebrun, Kevin ; Hubert, Michel ; Huynen, Philippe ; Patriarche, Geoffroy. Les pratiques de déplacement à Bruxelles : analyses approfondies (Cahiers de l'Observatoire de la mobilité de la Région de Bruxelles-Capitale; 3), Bruxelles Mobilité: Bruxelles, 2014. 978-2-930801-00-1. 107 p (Accepté/Sous presse). http://hdl.handle.net/2078.3/151965

  • 2012
  • The Social Use of Media. Cultural and Social Scientific Perspectives on Audience Research, éd. Bilandzic, Helena ; Patriarche, Geoffroy ; Traudt, Paul J., Intellect: Bristol, 2012. 9781841505121. 282 p. http://hdl.handle.net/2078.3/118058

  • 2011
  • Overview of European Audience Research. Research Report of the COST Action IS0906 Transforming Audiences, Transforming Societies, éd. Bilandzic, Helena ; Carpentier, Nico ; Patriarche, Geoffroy ; Ponte, Cristina ; Schrøder, Kim C. ; Zeller, Frauke, collab. Vossen, Emilie, COST Action IS0906 Transforming Audiences, Transforming Societies: Bruxelles, 2011. 978-2-9601157-0-3. 187 p. http://hdl.handle.net/2078.3/133842

  • 2009
  • Lohisse, Jean. La communication. De la transmission à la relation, collab. Patriarche, Geoffroy ; Klein, Annabelle, 4ème édition, De Boeck: Bruxelles, 2009. 2804112365. 271 p. http://hdl.handle.net/2078.3/119240

  • Rapport (Report)
    2018
  • Derinöz, Sabri ; Patriarche, Geoffroy. Understanding the roles of communities of practice in the media industry: the case of media workers in the Brussels-Capital Region, 2018. 61 p. http://hdl.handle.net/2078.3/200739

  • 2017
  • Derinöz, Sabri ; Plazy, Sylvain ; Patriarche, Geoffroy. Communities of Practice in the Brussels Media Sector: Overview and Preliminary Trends, 2017. 64 p. http://hdl.handle.net/2078/187832

  • Van Leeckwyck, Robin ; Patriarche, Geoffroy ; Dufrasne, Marie. Cross-media News Repertoires as Democratic Resources. Report for French-speaking Belgium, 2017. http://hdl.handle.net/2078.3/177996

  • 2016
  • Plazy, Sylvain ; Patriarche, Geoffroy. A Framework for Studying Communities of Practice in a Media Cluster Context, 2016. 41 p. http://hdl.handle.net/2078.3/175165

  • 2015
  • Patriarche, Geoffroy ; Dufrasne, Marie ; Bonvoisin, Daniel. L’importance relationnelle des médias d’information, 2015. 4 p. http://hdl.handle.net/2078/184052

  • 2013
  • Dufrasne, Marie ; Patriarche, Geoffroy. Audience Interactivity and Participation. Interviews with practitioners, 2013. 11 p. http://hdl.handle.net/2078.3/133844

  • 2012
  • Cornelis , E. ; Hubert, Michel ; Huynen, Philippe ; Lebrun, K. ; Patriarche, Geoffroy ; De Witte, A. ; Creemers, L. ; De Clercq, Kévin ; Janssens, D. ; Castaigne, M. ; Hollaert, L. ; Walle, F.. La mobilité en Belgique en 2010 : résultats de l’enquête BELDAM, 2012. 350 p. http://hdl.handle.net/2078.3/145778

  • 2011